Procesy kwantowe w ludzkim mózgu? Przeprowadzono niesamowite obserwacje

Christian Kerskens i David López Pérez z Trinity College Institute of Neuroscience przeprowadzili badania, których wyniki sugerują, iż w naszych mózgach zachodzą procesy kwantowe.
Podczas snu nasz mózg odpoczywa, ale i jednocześnie ciężko pracuje

Rezultaty analiz zostały opublikowane na łamach Journal of Physics Communications, a jeśli doniesienia autorów się potwierdzą, to będą niezwykle istotne w kontekście tego, jak działa mózg i jak można radzić sobie z jego dysfunkcjami. W grę wchodzi nawet tworzenie bardziej zaawansowanych komputerów kwantowych. Zacznijmy jednak od tego, co dokładnie zrobili naukowcy.

Czytaj też: Czerwony czy zielony? Naszemu mózgowi wszystko jedno…

Zaadaptowaliśmy pomysł opracowany na potrzeby eksperymentów mających udowodnić istnienie grawitacji kwantowej, zgodnie z którym bierze się pod uwagę znane układy kwantowe, które oddziałują z nieznanym układem. Jeśli znane układy splątują się, to nieznany musi być również układem kwantowym. Pozwala to ominąć trudności w znalezieniu urządzeń pomiarowych dla czegoś, o czym nic nie wiemy.wyjaśnia Kerskens

Naukowcy zwrócili uwagę na płyn mózgowo-rdzeniowy, a dokładniej rzecz ujmując – spiny protonów w nim występujących. Można je mierzyć za pośrednictwem rezonansu magnetycznego i tak właśnie zrobiono w tym przypadku. W toku badań ich autorzy zauważyli sygnały, które wydają się wywołane biciem serca. Co więcej, sądzą, że mogli je obserwować wyłącznie dlatego, iż jądrowe spiny protonów w mózgu były splątane.

Procesy kwantowe zachodzące w naszych mózgach mogą wyjaśniać, dlaczego nadal przewyższamy pod wieloma względami komputery

Jeśli splątanie jest tu jedynym możliwym wyjaśnieniem to oznaczałoby to, że procesy zachodzące w mózgu musiały oddziaływać na spiny jądrowe, pośrednicząc w splątaniu pomiędzy spinami jądrowymi. W rezultacie możemy wywnioskować, że te funkcje mózgu muszą być kwantowe.dodaje badacz

Czytaj też: Tworzą 100 mikrorobotów na minutę. Po co umieszczać je wewnątrz ludzkiego organizmu?

Dlaczego to istotne? Choćby ze względu na fakt, iż owe funkcje mózgu mogą być skorelowane z wydajnością pamięci krótkotrwałej i świadomością. To z kolei sugeruje, że procesy kwantowe są ważną częścią funkcji poznawczych ludzkiego mózgu. Wiedząc o zachodzących procesach kwantowych możemy też lepiej zrozumieć, dlaczego nadal jesteśmy skuteczniejsi od superkomputerów w zakresie podejmowania decyzji czy nabywania nowych umiejętności.