Przenośny generator prądu

Specjaliści z Pacific Northwest National Laboratory pracujący pod egidą Departamentu Energetyki USA, stworzyli przenośny generator prądu, pracujący na najbardziej popularnym w armii amerykańskiej paliwie – JP-8.

Nowe, oparte na ogniwach paliwowych urządzenie ma stopniowo zająć miejsce głośnych i ciężkich generatorów Diesla, gdyż w odróżnieniu od nich pracuje bezdźwięcznie, nie zdradzając swojej pozycji wrogowi, jest ekologiczny i osiąga dużo większą sprawność, tzn. z każdego litra paliwa wytwarza więcej energii.

JP-8, skład którego opiera się głównie na benzynie z różnymi dodatkami, używane jest natomiast przez amerykańskich wojskowych w charakterze paliwa dla samolotów, czołgów, przenośnych generatorów Diesla, a także jako materiał opałowy w kuchniach polowych i różnego rodzaju ogrzewaczach. W lotnictwie cywilnym wykorzystywany jest podobny skład – Jet-A, a we flocie amerykańskiej – JP-5, różniący się od JP-8 pewnymi dodatkami..

Zastosowanie JP-8 w produkcji energii jest więc w armii bardzo wygodne, lecz jego bezpośrednie wykorzystanie w ogniwach paliwowych jest niemożliwe. Naukowcy znaleźli jednak wyjście z tej sytuacji. Opracowali oni bowiem niewielki przyrząd, który zawiera urządzenie do usuwania z JP-8 siarki, a także urządzenie do reformingu katalitycznego, prowadzącego do odwodornienia paliwa lotniczego. Ów wodór zostaje nastepnie wykorzystany przez ogniwo paliwowe do produkcji energii elektrycznej.

W laboratorium został zbudowany niewielki generator na 5 kW. Pracownicy laboratorium podkreślają, że urządzenie usuwające siarkę nie wymaga ponownego ładowania ani innych dodatkowych materiałów. Cykl oczyszczania z wykorzystaniem gaza syntezowego zapewnia wysoką wydajność urządzenia przy umiarkowanym ciśnieniu wewnęrznym.

Naukowcy zajmują się obecnie przystosowaniem tego systemu również do oleju napędowego. Według nich ten wydajny generator może znaleźć zastosowanie na przykład w ciągnikach siodłowych jako źródło energii elektrycznej na parkingu bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego.

źródło: Pacific Northwest National Laboratory

Więcej:technika