Przezroczysta rybka za 3,5 mln euro

Polscy naukowcy rozpoczęli hodowlę ryby danio pręgowany (zebrafish), która wesprze badania m.in. nad chorobami Alzheimera i Parkinsona

Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej jest pierwszą instytucją w Polsce, która oficjalnie i na szeroką skalę wprowadza do badań biologicznych model rybki zebrafish.

Licencjonowana hodowla rybki, będzie wykorzystywana jako model do wielu typów badań. Zebrafish charakteryzuje się tym, że na wczesnych etapach rozwoju jest całkiem przezroczysta. Modyfikując genetycznie komórki tej rybki i barwiąc wybrane białka można będzie obserwować, co się dzieje z białkiem od momentu zapłodnienia poprzez kolejne podziały komórkowe i dalszy rozwój tej rybki.

W ten sposób naukowcy stworzą w organizmie ryb różne modele chorób człowieka, w tym chorób neurodegeneracyjnych. Doktor Ewa Snarr-Jagalska z Leiden University w Holandii wykorzystuje Danio do badań nad nowotworami, wstrzykując komórki rakowe do dwudniowych embrionów ryby. Naukowcy są w stanie wykonać nawet 2 tysiące takich operacji w ciągu 30 minut.

Testy na Danio mogą być nawet dziesięciokrotnie tańsze niż na innych zwierzętach. W tym samym czasie można uzyskać znacznie więcej osobników zebrafish niż myszy czy szczurów, a wpływ związków chemicznych bada się poprzez dodanie ich do wody, w której ryba przebywa. W przypadku ssaków często wiąże się to z zastrzykami.

Stołeczna Pracownia Hodowli Danio Pręgowanego nawiązała współpracę z ośrodkami badawczymi w całej Europie, które prowadzą badania tego gatunku ryby. Koszt budowy akwariów w Polsce to prawie 4 miliony euro. 80 procent tej sumy pochodzi z budżetu Komisji Europejskiej.

Genetycznie zmodyfikowane rybki danio (fot. Wikimedia Commons)