Spójrz na przyszłość polskiej marynarki wojennej. Właśnie położono pod nią fundamenty

Na sam koniec stycznia doszło do wyjątkowego momentu w historii polskiej marynarki wojennej, kiedy to odbyła się ceremonia położenia stępki pod pierwszą fregatę projektu 106 (Miecznik) o nazwie ORP Wicher. Na temat tych nowych okrętów dla Polski wiemy już bardzo dużo.
Spójrz na przyszłość polskiej marynarki wojennej. Właśnie położono pod nią fundamenty

Stępka pod pierwszego Miecznika położona. Oto przyszłość polskiej marynarki

Ceremonia zakończona, teraz czas na realizację programu zgodnie z harmonogramem. Zacznijmy od tego, że położona pod ORP Wicher stępka jest wyjątkowa w wielu aspektach. Nie tylko dlatego, że inicjuje oficjalnie prace nad zaawansowanymi fregatami, które znacznie wzmocnią polską marynarkę wojenną, ale też przez sam fakt, że w tej stoczni nie postawiono żadnej stępki pod okręt wojenny dla naszej marynarki od 23 lat. Ta podstawa okrętu ORP Wicher waży 127 ton, a dalsze kroki budowy okrętu obejmą przyrostowe obudowywanie jej w kolejne sekcje i tworzenie bloków, z których finalnie powstanie cały kadłub i nadbudówka okrętu o wyporności około 7000 ton.

Czytaj też: 3000 lat temu zasiadał tam legendarny władca. Rekordowo duża sala odnaleziona blisko polskiej granicy

O trzech planowanych fregatach Miecznik pisałem już nie raz, dlatego dziś skupię się na tym, co znajdzie się na ich pokładzie. Będzie to m.in. wyjątkowo zaawansowany system obrony powietrznej Sea Ceptor, za którego odpowiada MBDA. Ta europejska firma otrzymała nowy kontrakt na instalację wspomnianych systemów, których częścią będzie system wyrzutni Mk41 VL od Lockheed Martina, na wszystkich trzech fregatach. Te otrzymają również wyposażenie do zwalczania okrętów nawodnych i powietrznych oraz systemy ESM/ECM. W przypadku drugiej i trzeciej fregaty systemy wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych będą opcjonalne.

Czytaj też: To najstarszy warsztat w tej części Europy. Wyjątkowe znalezisko niedaleko polskiej granicy

Harmonogram budowy ORP Wicher jest nam doskonale znany. Jego wodowanie ma mieć miejsce już w 2026 roku, kiedy to jego waga będzie wynosić około 2600 ton. Sam proces będzie wyjątkowy przez związaną z wodowaniem nową procedurę, a jego zakończenie otworzy kolejny etap realizacji programu, kiedy to okręt zacznie być wyposażany we wszystkie zakontraktowane już systemy. Finalizacja programu ma mieć miejsce w 2032 roku… o ile program nie zaliczy opóźnień, o które w sektorze wojskowym zawsze jest łatwo.