Elon może zazdrościć! Chiński Hyperloop pobił rekord prędkości

W przestrzeni publicznej jedną z podstawowych różnic między chińskim a amerykańskim przemysłem jest kwestia PRu i marketingu. O ile Amerykanie lubią rozwodzić się nad swoimi wielkimi planami, o tyle Chińczycy niewiele mówią nawet o realnych sukcesach. Dotyczy to zarówno futurystycznych przedsięwzięć realizowanych zarówno w przestrzeni kosmicznej, jak i na Ziemi. Najnowszym przykładem jest nowoczesny, ultraszybki pociąg, który właśnie pobił rekord prędkości. Warto dodać, że poprzedni rekord także należał do tego samego pociągu.
Elon może zazdrościć! Chiński Hyperloop pobił rekord prędkości

Można powiedzieć, że tak naprawdę jest to chińska odpowiedź na Hyperloop, pomysł pociągu maglev, który swego czasu próbowano stworzyć w Stanach Zjednoczonych. Według najnowszych informacji, podczas testów przeprowadzonych na pełnowymiarowym torze testowym, chiński pociąg bijąc swój poprzedni rekord.

Za rozwijanie projektu nowego pociągu odpowiedzialna jest państwowa firma z sektora lotniczego i kosmicznego CASIC (China Aerospace Science and Industry Corporation), co akurat nie powinno dziwić, zważając na fakt, że przedsiębiorstwo to produkuje praktycznie wszystko, od pociągów, przez rakiety, statki kosmiczne, po pociski wojskowe.

Czytaj także: Kolej wodorowa? Nasi sąsiedzi wywiesili białą flagę

Jak donosi południowochiński dziennik South China Morning Post pociąg rozwijany przez CASIC już w ubiegłym roku osiągnął rekordową prędkość 623 kilometrów na godzinę podczas jazdy testowej w warunkach bezpróżniowych. Teraz jednak podczas najnowszego testu rekord ten został pobity. O ile? Tego na razie się nie dowiemy, bowiem CASIC postanowił zachować tę wiadomość w tajemnicy.

Co jednak warto wspomnieć, tym razem test przypominał nieco bardziej warunki docelowe. W tunelu podczas przejazdu utrzymywały się warunki niskiej próżni, dzięki czemu udało się potwierdzić, że cała technologia maglev tak, jak przewidywano. Podczas testu pociąg pokonał pełen dwukilometrowy odcinek wybudowany specjalnie w tym celu w Datong, w prowincji Shanxi na północy kraju.

Według projektu pociąg ma się poruszać w niskopróżniowym tunelu, w którym opór rzadkiego powietrza jest niższy niż poza nim. Technologia maglev, dzięki której wykorzystując zjawisko magnetyzmu pociąg unosi się nad torami, dopełnia całości systemu i umożliwia pociągowi osiąganie wysokich prędkości.

Czytaj także: Pierwsza podróż Hyperloop za nami. Kolej przyszłości ma osiągać prędkość 1000 km/h

Warto zwrócić uwagę na fakt, że technologia opracowywana przez CASIC rozwija się wyjątkowo szybko. Pociąg, który teraz osiągnął prędkość ponad 623 km/h, zaledwie pod koniec 2022 roku rozwijał prędkość rzędu 130 km/h. Teraz przy takiej prędkości dopiero zaczyna się rozpędzać. To jednak jeszcze nie jest koniec. Z wcześniejszych wypowiedzi przedstawicieli CASIC można przypuszczać, że obecnie celem firmy jest osiągnięcie prędkości 1000 km/h, co wydaje się osiągalne. Długofalowo jednak firma ma ambicję opracować pociąg przemieszczający się z niewyobrażalną prędkością 4000 km/h.

Inżynierowie z Chin poruszają się na zupełnie nowym terytorium. Przed zeszłorocznymi testami, rekord prędkości pociągów tego typu wynosił 463 km/h i należał do naukowców z Politechniki w Monachium. Nie zmienia to jednak faktu, że to był tylko przejazd testowy. Jak na razie w użyciu jest jedynie siedem systemów kolei maglev i wszystkie znajdują się w Azji. Żaden z nich jednak nie porusza się tunelach próżniowych. Teoretycznie szanse na stworzenie sieci maglev poza Azją pojawiły się, gdy za próbę opracowania takiej kolei wziął się Elon Musk. Ostatecznie jednak firma Hyperloop One zamiast zrewolucjonizować kolej w Stanach Zjednoczonych, została zamknięta pod koniec 2023 roku. CASIC zatem przynajmniej przez jakiś czas pozostanie bez konkurencji.

Więcej:hyperloop