Konstruktorem i pilotem tego oryginalnego pojazdu jest zafascynowany wiatrem, jego siłą i prędkością brytyjski inżynier Richard Jenkins. Rekord prędkości ustanowił on dokładnie w tym samym miejscu, w którym pobity został poprzedni rekord — dokonał tego Amerykanin Bob Schumacher na pojeździe Iron Duck w roku 1999, osiągając prędkość wynoszącą 186,7 km/h. 

Żaglowiec Greenbird napędzany jest pionowym żaglem w kształcie skrzydła. Aby uniknąć podniesienia się pojazdu i jego wywrotki przy dużej prędkości, Zielony ptak wyposażony został w komplet antykół, których zadaniem jest przytrzymywanie maszyny przy powierzchni ziemi. Waga Greenbird – zaledwie 600 kg, opływowy korpus zbudowany jest bowiem z niezwykle lekkich włókien węglowych, a stalowe elementy znajdują się jedynie w łożyskach kół. 

Dziesięcioletnia praca nad Greenbirdem przyniosła swoje owoce, Jenkins twierdzi jednak, że nie ma zamiaru poprzestawać na takim rekordzie. Według niego parametry pojazdu można jeszcze znacznie poprawić. Konstruktor Greenbirda wierzy w potencjał niezwykłego żaglowca — pod względem aerodynamicznym jest on tak doskonały, że może poruszać się z prędkością kilka razy większą od prędkości wiatru, napędzającego pojazd. 

Już na przełomie roku 2009 i 2010 inżynier ma zamiar pobić kolejny rekord prędkości – tym razem na lodzie. W tym celu Jenkins skonstruował już analoga Greenbirda - żaglowiec na...łyżwach. JSL

źródło: www.greenbird.co.uk