Pomysłodawcą i jednym z konstruktorów samolotu jest włoski astronauta Maurizio Cheli, który w roku 1996 na amerykańskim wahadłowcu  odwiedził Kosmos. Budową samolotu zajęły się m. in. DigiSky i Politechnika Turyńska, a środków finansowych dla realizacji projektu dostarczyli sponsorzy.

Bazą dla samolotu został mały, dwumiejscowy samolocik Pioneer Alpi 300, przerobiony na całkowite zasilanie elektryczne. Fotel pasażera zastąpiony został dużym blokiem baterii litowo-polimerowych. Śrubę wprawia w ruch bezszczotkowy silnik elektryczny o mocy 75 kW. SkySpark nie jest pierwszym samolotem, zasilanym prądem elektrycznym. Niedawno informowaliśmy  o pierwszym komercyjnym samolocie elektrycznym. Do tej pory jednak dynamika lotu takich samolotów nie mogła osiągnąć możliwości, jakie dawały samoloty, zasilane benzyną lotniczą.

10 czerwca 2009 roku SkySpark po raz pierwszy wzbił się w powietrze (film z tego wydarzenia zobaczyć można tutaj), a kilka dni później na wyścigach FAI World Air Games 2009, odbywających się w Turynie, samolot pobił światowy rekord prędkości wśród pojazdów tego rodzaju. Jego prędkość osiągnęła 250 km/h – lot trwał zaledwie 8 minut, lecz samolot osiągnął prędkość 250 km/h. SkySpark pilotował sam Maurizio Cheli.

Kolejnym celem zespołu jest samolot elektryczny, zasilany nie akumulatorami, lecz ogniwami paliwowymi. JSL

źródło:  www.skyspark.eu