Za odkryciem stoją pracownicy budowlani, którzy prowadzili roboty z zakresu budowy mostu na tamtejszej rzece. Ich oczom ukazały się bożki przedstawiające kolejno Daśawatarę Wisznu i Lingę reprezentującą Pana Śiwę. Po wydobyciu przedmiotów z wody, na miejsce zostali wezwani archeolodzy. To dzięki nim udało się ustalić kilka istotnych faktów w tej sprawie.
Czytaj też: Zagadkowe trumny znajdowane w azjatyckich jaskiniach. Archeolodzy próbują wyjaśnić zaskakujący fenomen
W myśl jednej z teorii relikwie zostały zanurzone w rzece w czasie niszczenia świątyni. Miało to miejsce w okresie ataków sułtanów Bahumani i Adila, a lokalni mieszkańcy najprawdopodobniej chcieli chronić religijne elementy przed zniszczeniem przez fanatyków. Raichur dawniej była bowiem siedzibą rodzin królewskich i w całej historii doszło tam do co najmniej 163 bitew. Gdy miały miejsce konflikty, bożki mogły być ukrywane w rzece, tworząc w ten sposób skrytki.
Archeolodzy sugerują, że relikwie mogły zostać ukryte w rzece w celu ukrycia ich przed fanatykami, którzy mogliby chcieć je zniszczyć w czasie walk na terenie Raichur
Wstępne datowanie tych artefaktów wskazuje na okolice XI wieku. Mimo to archeolodzy wciąż wiedzą w tej sprawie stosunkowo niewiele. W ramach dalszych badań chcieliby się dowiedzieć, jakie było tło historyczne dla wydarzeń prowadzących do ukrycia bożków w rzece. Poza tym zamierzają wyjaśnić, jakie znaczenie miały dla ówczesnych mieszkańców. Obecnie dominuje przekonanie, jakoby figurki zostały umieszczone w Garbha Gudi za panowania sułtanów Bahumani.
Czytaj też: Prehistoryczna konstrukcja ukryta pod jeziorem. Przebija Stonehenge, choć leży na zupełnie innym kontynencie
Materiał, z którego wykonano te obiekty, stanowi kolejną poszlakę dotyczącą historyczności bożków. Figurka Wisznu ukazuje tę postać z czterema ramionami. Bożek jest podobny do Wenkateszwary opisanej w Wedach, choć brakuje mu tzw. Garudy, cechy typowej dla bożków Wisznu. Jako że Wisznu lubi dekoracje, to przedstawiono go z uśmiechem i otoczonego różnego rodzaju ozdobami.