Baum Cycles nazywa swój najnowszy DBM Ti “rowerem szutrowym z DNA MTB”. Założyciel i dyrektor generalny firmy, Darren Baum, uwielbia jeździć po stromych lokalnych trasach otaczających siedzibę Baum na południowy zachód od Melbourne w Australii. Jednak te strome podjazdy i zjazdy są również bardziej wymagające technicznie, niż większość rowerów szutrowych może obsłużyć – stąd pomysł na stworzenie DBM Ti.
Czytaj też: Nowe oblicze e-MTB od Tout Terrain – rower Divide z przełomową konstrukcją
Darren Baum mówi:
Zwykle jeżdżę w Brisbane Ranges wzdłuż autostrady McLeana. Kimkolwiek był McLean, nie wiedział, co to jest autostrada. Od dawna chciałem roweru, który poradzi sobie z tego typu jazdą. Zrobiłem jego rysunki konstrukcyjne 8 lat temu, kiedy projektowałem nasz inny model – szosowy Orbis.
Rower Baum BDM Ti łączy dwa światy
Tak właśnie powstał Baum DBM Ti. Ma on opony górskie 29″ x 2,25″ lub 2,4″ i odpowiedni szeroki napęd MTB 1x z UDH. Zamiast próbować po prostu wcisnąć to do istniejącego modelu, Baum stworzył nowy DBM od podstaw, aby uzyskać maksymalne możliwości terenowe. W pewnym sensie “frankensteinował” tylną część XC na przednim trójkącie szutrowym, a następnie zmodyfikował geometrię, aby zrównoważyć prowadzenie większych opon.
Czytaj też: Nowe kaski rowerowe Trek z technologią WaveCel. Wyglądają świetnie i mogą uratować życie
Serce roweru stanowi ręcznie wykonana rama z tytanu, materiału cenionego za swoje właściwości amortyzacyjne i wytrzymałość. Tytan nie tylko efektywnie tłumi wibracje pochodzące z nierówności terenu, ale również charakteryzuje się znakomitą odpornością na korozję, co czyni go idealnym materiałem na rowery gravelowe przeznaczone do pokonywania różnorodnych warunków terenowych i atmosferycznych.
Waga ramy w DBM Ti jest zadziwiająco niska, co przekłada się na poprawę komfortu jazdy, zwłaszcza na długich dystansach. Dzięki precyzyjnemu procesowi spawania oraz indywidualnemu podejściu do każdego egzemplarza, każdy rower Baum charakteryzuje się unikalną geometrią, dostosowaną do specyficznych potrzeb użytkownika.
Kluczowym elementem wyróżniającym Baum DBM Ti na tle konkurencji jest zastosowanie kierownicy typu drop-bar, połączonej z geometrią inspirowaną rowerami górskimi. Drop-bar, czyli klasyczna kierownica szosowa, zapewnia aerodynamiczną pozycję i efektywność na płaskich odcinkach trasy. Jednocześnie geometria ramy, bardziej podobna do rowerów MTB, oferuje stabilność i kontrolę na stromych zjazdach oraz trudniejszych technicznie ścieżkach.
Baum zbuduje dla nas DBM Ti ze standardowym rozstawem tylnym 12 x 142 mm, aby zapewnić maksymalny prześwit na opony 2,25 cala. Można też wybrać DBM 12 x 148 mm z rozstawem Boost i uzyskać prześwit 2,4 cala, jak w większości nowoczesnych rowerów XC, a nawet szlakowych.
Baum DBM Ti jest dostępny w sześciu rozmiarach (XS-XXL), ale decyzję o wykończeniu ramy podejmuje klient. Rodzaj widelca – sztywny lub amortyzowany – mocowania akcesoriów, zintegrowane prowadzenie przewodów i wiele więcej zależy od naszej wyobraźni (i portfela). Cena “bazy” Baum DBM Ti zaczyna się od ok. 9150 dol. Za tę kwotę otrzymamy tytanową ramę, widelec Enve Adventure lub Curve Seek 430FM z włókna węglowego, stery Cane Creek oraz karbonowy mostek i sztycę Enve.