Hiszpański producent zaskakuje rynek. Oto rower który łamie schematy

Hiszpański producent Orbea zaprezentował odświeżoną na rok 2025 wersję swojego flagowego hardtaila – Alma. Nowy model nie tylko zachowuje czystą esencję roweru wyścigowego XC, ale także wprowadza innowacyjną technologię X-Fader, poprawiającą komfort jazdy bez utraty responsywności.
Orbea Alma 2025

Orbea Alma 2025

Orbea od lat doskonali swój model Alma, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych hardtaili na rynku XC. Po ostatniej aktualizacji w 2020 roku, która wprowadziła charakterystyczne wygięcie górnej rury, przyszedł czas na kolejną rewolucję – nową, wyraźnie zakrzywioną rurę podsiodłową, zapewniającą lepsze pochłanianie wibracji. Alma 2025 to nie tylko nowoczesna geometria i lekka konstrukcja, ale także przełomowa technologia X-Fader, która zmienia sposób, w jaki hardtail radzi sobie z trudnym terenem.

Orbea Alma 2025 z rewolucyjną technologią X-Fader

Największą nowością w modelu Alma 2025 jest system X-Fader, który działa jak mikrotłumik, redukując wibracje i pochłaniając uderzenia. Wyraźnie zagięta rura podsiodłowa zapewnia lepszą elastyczność ramy, pozwalając na lepsze filtrowanie nierówności terenu. Dzięki zastosowaniu tej technologii nowa Alma oferuje płynniejszą jazdę niż tradycyjne hardtaile, minimalizując zmęczenie i poprawiając kontrolę na trudnych trasach. Co ważne, X-Fader nie odbiera rowerowi sportowego charakteru – zachowuje responsywność i sztywność, kluczowe dla efektywnego pedałowania w wyścigach XC.

Czytaj też: Nowy rower elektryczny Orbea może być hitem, ale jednego detalu w nim brakuje

Nowa Alma to połączenie klasycznego DNA hardtaila z nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Jej geometria została zaprojektowana z myślą o maksymalnej wydajności i kontroli. Kąt główki ramy wynoszący 67 stopni zapewnia stabilność podczas szybkich zjazdów, natomiast kąt rury podsiodłowej o wartości 75,5 stopnia wspomaga efektywność pedałowania na podjazdach. Zwiększony prześwit na opony do 2,4 cala poprawia przyczepność i komfort jazdy, co czyni rower bardziej wszechstronnym w trudnym terenie. Całość uzupełnia niezwykle lekka rama, której masa w średnim rozmiarze i po lakierowaniu wynosi zaledwie 1080 gramów, plasując Alme w czołówce najlżejszych rowerów XC na rynku.

Orbea Alma 2025

Orbea słynie z dbałości o detale, co potwierdza nowa Alma 2025. Jej zintegrowany kokpit z włókna węglowego waży zaledwie 265 gramów i wyróżnia się estetycznym, aerodynamicznym designem z ukrytym prowadzeniem kabli w systemie SIC (Seamless Internal Cable). Szerokość kierownicy wynosząca 760 mm w połączeniu z mostkiem o kącie -17o (dostępnym w długościach 75 mm lub 90 mm) zapewnia agresywną pozycję i lepszą kontrolę nad rowerem. Regulowana sztyca OC MP10 o wadze 419 gramów i skoku 100 mm jest kompatybilna ze wszystkimi typami siodełek, co zwiększa możliwości dostosowania do indywidualnych preferencji. Manetka Squidlock pozwala na jednoczesne sterowanie sztycą i blokadą amortyzatora, co umożliwia pełną kontrolę nad rowerem bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Dodatkowym udogodnieniem jest serwisowe okno w dolnej rurze, które ułatwia dostęp do kabli i znacznie przyspiesza ich konserwację.

Orbea daje użytkownikom możliwość pełnej personalizacji modelu Alma 2025 poprzez program MyO, pozwalający na wybór specyfikacji oraz unikalnych schematów kolorystycznych. Standardowo Alma dostępna jest w trzech wersjach kolorystycznych: Cobalt Blue (błyszczący) + Carbon Raw (matowy), Seaweed Carbon View (matowo-błyszczący) oraz Mars Red (matowy) + Wine Carbon View (błyszczący). Rower oferowany jest w pięciu wariantach wyposażenia – od topowej wersji M-LTD po budżetowy model M50, co pozwala dostosować go zarówno do potrzeb zawodników, jak i ambitnych amatorów.

Orbea Alma 2025

Nowa Alma to wyraźny sygnał, że Orbea nie boi się innowacji w świecie hardtaili. Model 2025 oferuje unikalne połączenie lekkości, stabilności i komfortu, a technologia X-Fader może stać się przełomem w projektowaniu rowerów XC. Jeśli szukasz hardtaila, który zapewnia zarówno agresywną jazdę, jak i lepszą absorpcję nierówności – Alma 2025 jest rowerem, który warto mieć na oku.

Marcin PowęskaM
Napisane przez

Marcin Powęska

Biolog, dziennikarz popularnonaukowy, redaktor naukowy Międzynarodowego Centrum Badań Oka (ICTER). Autor blisko 10 000 tekstów popularnonaukowych w portalu Interia, ponad 50 publikacji w papierowych wydaniach magazynów "Focus", "Wiedza i Życie" i "Świat Wiedzy". Obecnie pisze także na łamach OKO.press.