Ponad 23 tysiące uczestników tegorocznej olimpiady Dialnet Masters świadczy o tym, że wielu młodych internautów chce zgłębiać tajniki sieci. Ale tylko najlepsi, wyłonieni w eliminacjach wewnątrzszkolnych i dwuetapowych testach on-line, wezmą udział w jednym z siedmiu półfinałów, zwanych Meczami Mastersów. Odbędą się one w następujących miastach Polski: Gdańsku (29 marca), Warszawie (30 marca), Lublinie (31 marca), Zielonej Górze (4 kwietnia), Łodzi (11 kwietnia 2011), Legnicy (15 kwietnia) i Krakowie (18 kwietnia). Półfinały, w których zmierzą się 224 drużyny (po 112 zespołów w kategoriach gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej), wyłonią 42 najlepsze pięcioosobowe teamy. Rywalizacja o miano Mistrzów Internetu 2011 zakończy się podczas finałowego starcia 16 czerwca we Wrocławiu.

W logicznym świecie DialNet Masters

DialNet Masters idzie z duchem czasu, dopasowując ideę olimpiady do oczekiwań pokolenia internetu wychowanego w cyfrowym świecie. Turniej od lat łączy wiedzę z rozrywką i pokazuje, że wirtualny świat to zjawisko złożone. Celem DialNet Masters jest motywowanie i ukierunkowanie młodzieży na zdobywanie wiedzy informatycznej oraz poszerzenie horyzontów myślowych. Podczas rozgrywek olimpijskich Mastersi uświadamiają sobie, że komputer i internet służą nie tylko do komunikacji i rozrywki. Tematyka zadań nie skupia się jedynie na wiedzy o sieci. Zagadnienia poszczególnych etapów DialNet Masters związane są również z informatyką, logiką i matematyką. Wysoki poziom merytoryczny turnieju zapewniają współpracujący z Telefonią DIALOG eksperci uczelni wyższych i wiodących firm w branży IT. Udana współpraca z dotychczasowymi partnerami merytorycznymi, jak CISCO Networking Academy, oraz pozyskanie nowych w postaci Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Politechniki Łódzkiej czy firmy Intel sprawia, że olimpiada wymyka się schematom sprawdzania wiedzy, a kieruje w stronę otwartych umysłów.

– W przygotowywaniu zadań do półfinałów olimpiady kierowaliśmy się myślą, by pytania były nietypowe i nieschematyczne. Na tegorocznych półfinalistów czekają zadania z zakresu sieci komputerowych – mówi dr hab. Adam Wierzbicki z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych. – Pragnę zapewnić, że zadania są na wysokim poziomie merytorycznym, a wymagana wiedza wykracza poza standardową tematykę lekcji informatyki – podkreśla.

Kreatywni pasjonaci sieci

Młodzież doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że żyjemy w erze komputerów, a nasze społeczeństwo można określić mianem informacyjnego. To właśnie internet wpływa na kształt współczesnego świata. Sieć jest trudnym do zdefiniowania, wieloaspektowym i stale rozwijającym się zjawiskiem. Poruszanie się po niej wymaga nie tyle wiedzy teoretycznej, co praktycznych umiejętności i kreatywnego umysłu.

– Udział w olimpiadzie wymaga od uczestników zarówno znajomości zagadnień związanych z technologiami informatycznymi, jak i pasji, umiejętności pracy w zespole i oczywiście kreatywności – mówi – Marek Czerwiec, opiekun zespołów Going out of business, TeraTeam z Gimnazjum nr 25 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Sosnowcu oraz Pro skilled z IV LO w Sosnowcu i jednocześnie nauczyciel zwycięskiej drużyny III edycji DialNet Masters (o tej samej nazwie Pro skilled).

Pomysłowość Mastersów widać na każdym z etapów olimpiady. Pierwszym sprawdzianem niesztampowego sposobu myślenia młodych internautów jest wymyślenie nazwy swojej drużyny. Nazwy zespołów, takie jak Cybernetyczne mordulce czy Binarne ziemniaki (oba zespoły z Gimnazjum nr 13 we Wrocławiu), MEGABAJTLE (Gimnazjum nr 14 we Wrocławiu) lub Internet Masters (Zespół Szkół nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Kętrzynie) dowodzą, że olimpijczycy są fascynatami internetu z poczuciem humoru. Wśród nazw drużyn znalazły się także te o nietypowym brzmieniu i zapisie, jak: coJAmamZtymWspolnego (Archidiecezjalne Męskie Liceum Ogólnokształcące im. Bł. Ks. Romana Archutowskiego w Warszawie), Dawaj na Dialnet (Publiczne Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi Im. Noblistów Polskich w Przasnyszu) czy Idenasilownia
(II LO w Grudziądzu).

Kolejnymi etapami sprawdzającymi kreatywność Mastersów będą zaprojektowanie przez drużyny logotypu dla portalu niepełnosprawni.pl oraz szkolenia komputerowe „Surfuj z seniorem”. Oba wydarzenia zaplanowano na maj br.