Famelab to międzynarodowy konkurs, który zachęca naukowców do zabrania głosu publicznie. Jego uczestnicy mają trzy minuty, aby przed jury i publicznością przedstawić to, czym pasjonują się na co dzień w swojej pracy badawczej. Jeśli zrobią to rzetelnie, z charyzmą i pasją, mają szansę wygrać nagrodę główną. Uczestnicy konkursu to naukowcy związani z naukami ścisłymi, medycznymi, technicznymi, przyrodniczymi i rolniczymi.

Kryteria oceny występujących opierają się na „trzech C”. Dla jury liczą się: Content - treść, merytorycznie poprawna pod względem naukowym; Clarity - jasność, pozwalająca na zrozumienie prezentowanego zagadnienia przez osobę niezajmującą się daną dziedziną i Charisma - charyzma mówiącego oraz sposób zaprezentowania badań.

"W tym konkursie zwycięzcą jest każdy. Uczestnicy: doskonalą swoje umiejętności prezentacji. Publiczność: zyskuje dostęp do nauki z pierwszej ręki, w najwyższej jakości, w zrozumiałej formie. Społeczeństwo i naukowcy: otwierają się na wzajemny dialog" - informują organizatorzy konkursu.

Jak podkreślają, umiejętność mówienia w sposób zrozumiały o swojej pracy jest potrzebna naukowcom. "Wystąpienia na konferencjach, kontakty z mediami, przekonywanie grantodawców, włączanie się w prace zespołów interdyscyplinarnych, konieczność prezentacji i obrony własnych racji przed politykami i decydentami, pełnienie funkcji doradczych – to wszystko elementy budowania kariery naukowej" - - informują organizatorzy.

FameLab to nie tylko konkurs, ale także program wsparcia naukowców w podnoszeniu ich kompetencji w zakresie zrozumiałego mówienia o nauce. Finaliści biorą udział w profesjonalnym szkoleniu MasterClass. To intensywny kurs z zakresu komunikacji naukowej, autoprezentacji i wystąpień publicznych, prowadzony przez brytyjskich i polskich trenerów. Uczestnicy stanowią zintegrowaną grupę, prowadzącą wspólnie interdyscyplinarne projekty, a sam konkurs daje szansę dołączenia do międzynarodowej wspólnoty zrzeszającej dynamicznych, zdolnych badaczy.

Zwycięzca czwartej polskiej edycji konkursu FameLab otrzyma 30 tys. zł na cele naukowe i 5 tys. zł na dowolne wydatki. Laureat głosowania publiczności otrzyma voucher językowy od British Council. Nagrody wręczą także partnerzy konkursu.

FameLab w 2005 roku zorganizowano podczas Cheltenham Festival w Wielkiej Brytanii. Dwa lata później do projektu dołączył British Council, szerząc w świecie ideę popularyzowania nauki. Dziś edycje FameLabu odbywają się w ponad 20 krajach na świecie: w Europie, Afryce, Azji i obu Amerykach.