Ta ryba pływa do góry nogami. Cuda znalezione w Rowie Kermadec

Ryba pływająca do góry nogami to tylko jedno z egzotycznych stworzeń znalezionych w Rowie Kermadec na południowym Pacyfiku. Naukowcy z Chin i Nowej Zelandii jako pierwsi zeszli 10 km poniżej poziomu morza, gdzie może skrywać się wiele gatunków nieznanych nauce.
HOV Fendouzhe /Fot. NIWA

Rów Kermadec to rów oceaniczny w południowo-zachodniej części Oceanu Spokojnego, jeden z najgłębszych na świecie. Rozciąga się na długość 1270 km, na wschód od wysp Kermadec, a jego przedłużeniem jest Rów Tonga. Maksymalna głębokość Rowu Kermadec to 10 047 m.

Czytaj też: Oto największa ryba jaskiniowa na świecie. Ten gatunek to prawdziwy unikat

Podczas ekspedycji w listopadzie 2022 r. naukowcy z Chin i Nowej Zelandii zeszli na dno rowu i zrobili zdjęcia niesamowitym stworzeniom. Jednym z najbardziej niezwykłych jest szkarłatna żabnica (Gigantactis sp.), która pływa do góry nogami z przynętą unoszącą się w pobliżu dna morskiego. A to tylko przysłowiowy wierzchołek góry lodowej.

Ryba pływająca do góry nogami i inne cuda z głębin

Ekspedycja z 2022 r. była dopiero drugim w historii załogowym zejściem do Scholl Deep, najgłębszego znanego punktu Rowu Kermadec. Korzystając z pojazdu HOV (Human Occupied Vehicle) Fendouzhe, naukowcy zebrali próbki wody głębinowej, osady, skały, próbki biologiczne i dane środowiskowe. Biolog morska, dr Kareen Schnabel, a także dwóch pilotów łodzi podwodnej, spędzili sześć godzin na dnie oceanu, badając Scholl Deep i strome ściany rowu.

Gigantactis sp. /Fot. NIWA

Dr Kareen Schnabel mówi:

Podręczniki i obrazy nie dorównują doświadczaniu światła znikającego w miarę opuszczania powierzchni oceanu lub oglądaniu głębokiego dna morskiego na własne oczy. Drobne osady były pokryte śladami, a my widzieliśmy mnóstwo małych zwierząt na dnie morza i w wodzie. Zaskakujące było to, że nadal były tam śmieci, takie jak pływaki i sieci rybackie, mimo że byliśmy ponad 10 000 m poniżej poziomu morza.

HOV Fendouzhe podjął 16 zanurzeń na głębokości od 5747 do 10 000 m. W trakcie ekspedycji wstępnie zidentyfikowano wiele zwierząt – niektóre z nich są albo całkowicie nowe dla nauki, albo nie były widziane od czasu poprzedniego zejścia do Scholl Depp w latach 50. ubiegłego wieku. Statek wrócił do Auckland w celu uzupełnienia zapasów i wymiany personelu, a drugi etap został zakończony w grudniu 2022 r.

Hymenaster sp. /Fot. NIWA

Naukowcy mówią, że uzyskane próbki stanowią krok naprzód w naszym zrozumieniu bioróżnorodności największych głębin Nowej Zelandii. Co tam znaleziono? Rzadką rozgwiazdę głębinową Hymenaster sp., która została odkryta podczas ekspedycji w latach 50. ubiegłego wieku – nie widziano jej od tego czasu w innych miejscach na Ziemi. Trafiono również na metrowej długości przedstawicieli rodziny wyślizgowatych (Bassozetus sp.), a także wspomnianą wcześniej żabnicę pływającą do góry nogami.

Bassozetus sp. /Fot. NIWA

Teraz ważne jest przeanalizowanie zebranych danych i zaplanowanie kolejnych ekspedycji w te niezbadane przez człowieka rejony oceanów.