Mała wielka ryba. W głębinach u wybrzeży Irlandii odkryto nowy gatunek

Ma 5 cm długości, ale jest większa niż wszyscy jej krewni. Naukowcy odkryli, że ryba z głębin u wybrzeży Irlandii należy do nowego gatunku, nazwanego Microichthys grandis, co dosłownie oznacza “małą dużą rybę”.
Życie oceaniczne – zdjęcie poglądowe /Fot. Pexels

Zespół uczonych z Państwowego Muzeum Historii Naturalnej w Stuttgarcie w Niemczech i Wageningen Marine Research (WMR) w Holandii trafił na ten gatunek ryby podczas prac badawczych u wybrzeży Irlandii w ubiegłym roku. Pod wieloma względami jest to odkrycie niezwykłe, co opisano w czasopiśmie Ichthyological Research.

Czytaj też: Ryba z całkiem innego świata. Tak głęboko żadnego gatunku jeszcze nie zarejestrowano

Dr Bram Couperus z WMR mówi:

Odkrycie nowego gatunku ryby w północno-wschodnim Atlantyku to rzadkie wydarzenie. Nie zdarzyło się to wcześniej w historii naszego instytutu, założonego w latach 50. ubiegłego wieku. Ta ryba została złowiona w rejonie, gdzie jest dużo połowów, zwłaszcza przez holenderskich rybaków. Można by się więc spodziewać, że gatunek ten był już wcześniej łowiony. Jeśli tak jest, to sprytnie umykał naszej uwadze – aż do zeszłego roku.

Taka ryba to prawdziwy unikat

Ciekawe jest to, że nowy gatunek ryby został znaleziony w ubiegłym roku podczas corocznego badania mającego na celu ocenę zasobów błękitka (Micromesistius poutassou) w wodach europejskich.

Microichthys grandis /Fot. WMR

Dr Couperus dodaje:

Błękitek żyje w tzw. strefie mezopelagicznej lub strefie zmierzchu. Na tej głębokości można znaleźć spektakularne okazy, takie jak ryby z rodziny świetlikowatych i rzędu głębinowych żabnicokształtnych. Wśród nich nagle pojawiła się nieznana ryba.

Uczeni z WMR nawiązali współpracę z naukowcami z Państwowego Muzeum Historii Naturalnej w Stuttgarcie. Dr Ronald Fricke miał już doświadczenie z podobnymi rybami:

Głębokowodne Epigonidae z rodzaju Microichthys znane są z trzech innych gatunków, które żyją w Morzu Śródziemnym i wschodnim Atlantyku. Są one wolno pływające w głębokich wodach i tylko garstka okazów jest znana nauce. Odkrycie nowego gatunku u wybrzeży Irlandii jest bardzo ekscytujące, ponieważ wydaje się on bliżej spokrewniony z gatunkiem śródziemnomorskim z Sycylii, niż z innymi gatunkami atlantyckimi z Azorów.

Obecnie istnieją dwie pary gatunków – jedna w Atlantyku, druga w Morzu Śródziemnym. Około 6 mln lat temu, Morze Śródziemne było suche i nie mogło być zamieszkane przez ryby, więc para gatunków przetrwała tylko w Atlantyku. Kiedy Cieśnina Gibraltarska ponownie się otworzyła, ryby te wyemigrowały do Morza Śródziemnego, ale ze względu na znacznie cieplejsze wody głębinowe już tam zostały i wyewoluowały w osobne gatunki.

Czytaj też: Zamrożona ryba wróciła do życia. Z ludźmi nie będzie tak łatwo

Jednym z powodów, dla których Microichthys grandis nie został dostrzeżony wcześniej, jest fakt, że okazy mają zaledwie 5,5 cm długości, więc łatwo wydostają się z sieci podczas połowu. Łacińska nazwa tego rodzaju to Microichthys, co oznacza “mała rybka”, ale epitet gatunkowy grandis oznacza “duży”. Microichthys grandis znaczy dosłownie “mała duża ryba”.