Rzadka kałamarnica wyłoniła się z ciemności. Pomyliła kamerę z ofiarą

Rzadka kałamarnica głębinowa została uchwycona w głębinach Oceanu Spokojnego i pokazała próbkę swoich możliwości.
Kałamarnica atakuje kamerę

Zbliżając się w stronę kamery, ogromna kałamarnica głębinowa błyska bioluminescencyjnym ramieniem, próbując oślepić cel, zanim będzie próbowała go chwycić. Niestety, szybko okazuje się, że przyrząd naukowy nie jest smakowitym kąskiem, więc głowonóg błyskawicznie ucieka w ciemność.

Czytaj też: Kałamarnica pokazuje, co to “ostateczne poświęcenie”

Taki niesamowity materiał wideo został niedawno uchwycony przez naukowców z University of Western Australia i Kelpie Geosciences na głębokości 5 km podczas rozmieszczania kamer z przynętą na północ od obszaru znanego jako Przejście Samoa. Kiedy instrument został wydobyty na powierzchnię, okazało się, że uchwycił stworzenie rzadko widywane w swoim naturalnym środowisku.

Ta kałamarnica zazwyczaj nie jest spotykana na wolności

Kałamarnica ośmiornica Dana (Taningia danae) to gatunek kałamarnicy z rodziny Octopoteuthidae. Jest to jeden z największych znanych gatunków kałamarnic, osiągający długość płaszcza 1,7 m i długość całkowitą 2,3 m. Największy znany okaz ważył 161,4 kg (samica).

Czytaj też: Dziwaczne morskie stworzenie ma oczy jak balony. Musisz to zobaczyć

Prof. Heather Stewart z University of Western Australii mówi:

Kałamarnica, która miała ok. 75 cm długości, zeskoczyła na nasz aparat, sądząc, że jest ofiarą, i próbowała ją spłoszyć ogromnymi bioluminescencyjnymi reflektorami. Następnie objęła jedną z kamer, która z kolei uchwyciła spotkanie z jeszcze większymi szczegółami. Myślę, że mieliśmy szczęście, że byliśmy tego świadkami.

Bioluminescencja kałamarnicy jest wytwarzana przez fotofory, wyspecjalizowane organy wytwarzające światło, występujące u wielu organizmów (zwłaszcza głębinowych). Większość stworzeń zazwyczaj ma liczne maleńkie fotofory, ale Taningia danae wykorzystuje dwa gigantyczne fotofory o wielkości porównywalnej do cytryny.

Kałamarnica Taningia danae w pełnej krasie /Fot. CC

Istnieje wiele teorii próbujących wyjaśnić, po co kałamarnicom emitowane światło. Wiodąca sugeruje, że używają go do oślepiania i dezorientowania ofiar, ale może być również wykorzystywane do oświetlania otoczenia, umożliwiając zwierzęciu ocenę odległości w ciemnym środowisku głębinowym. Może również odgrywać rolę w zachowaniach zalotnych i służyć jako ładny pokaz, aby przyciągnąć potencjalnych partnerów.

Naukowcy wiedzą stosunkowo niewiele o tym tajemniczym gatunku ze względu na jego mało znane siedlisko i nieuchwytne zachowanie. Takie krótkie materiały filmowe są kopalnią złota dla biologów morskich, którzy nie mogą się doczekać zrozumienia mieszkańców głębin morskich.

Profesor Alan Jamieson z University of Western Australia wyjaśnia:

Wiele wzmianek o tym gatunku pochodzi z okazów wyrzuconych na brzeg lub zawartości żołądków waleni. Rzadkość obserwacji na żywo tych niesamowitych zwierząt sprawia, że ​​każde spotkanie jest cenne w gromadzeniu informacji na temat położenia geograficznego, głębokości i zachowania.

Statek badawczy RV Dagon znajduje się obecnie w ostatnich tygodniach trzymiesięcznej wyprawy, wspieranej przez firmę Inkfish, do rynny Nova Canton położonej w środkowej części Pacyfiku. Misja polega na badaniu i dokumentowaniu różnorodności biologicznej i georóżnorodności dna morskiego na głębokościach od 3 do 8 kilometrów.