Mach 1,7 nad oceanem, bezgłośnie nad lądem. Oto nowy rozdział w historii lotnictwa

Boom Supersonic zbliża się do realizacji swojej wizji powrotu naddźwiękowych podróży. Podczas ósmego lotu testowego samolot XB-1 ustanowił nowy rekord wysokości, wzbijając się na 7632 metry. To tylko jeden z kroków w kierunku komercyjnych lotów przekraczających prędkość dźwięku, które firma planuje wprowadzić do 2029 roku.
Boom Supersonic kontynuuje testy swojego samolotu XB-1 /Fot. Boom Supersonic

Boom Supersonic kontynuuje testy swojego samolotu XB-1 /Fot. Boom Supersonic

Boom Supersonic, amerykańska firma lotnicza specjalizująca się w rozwoju samolotów naddźwiękowych, osiągnęła kolejny ważny kamień milowy. 16 listopada 2024 r. ich samolot demonstracyjny XB-1 osiągnął rekordową wysokość 7632 m podczas swojego ósmego lotu testowego. W trakcie tej 54-minutowej podróży, samolot osiągnął prędkość Mach 0,82, co wyrównało jego dotychczasowy rekord prędkości.

Nowy rekord wysokości samolotu XB-1

Dzięki temu sukcesowi Boom Supersonic zbliża się do celu, którym jest przekroczenie prędkości dźwięku, czyli Mach 1, do końca roku. Przed tym krokiem firma planuje wykonać jeszcze kilka lotów subdźwiękowych, mających na celu dopracowanie technologii i systemów w samolocie. W kontekście długoterminowych planów Boom, firma pracuje nad naddźwiękowym samolotem Overture, który ma rozpocząć komercyjne loty do 2029 roku. Overture osiągnie prędkość Mach 1,7, jednak nad lądem będzie latać z prędkością Mach 0,94, aby uniknąć uciążliwego hałasu gromów dźwiękowych.

Czytaj też: Prototyp naddźwiękowego samolotu pasażerskiego zaliczył kolejny test. Coraz bliżej powrotu Concorde’a

Warto przypomnieć, że rozwój naddźwiękowych samolotów pasażerskich zahamował w 2003 r., kiedy ze służby zostały wycofane samoloty Concorde. Boom Supersonic stawia sobie za cel nie tylko przywrócenie naddźwiękowych podróży, ale także uczynienie ich bardziej dostępnymi. Bilety na Overture mają być w cenach zaczynających się od 5000 dol., co znacząco obniży koszt podróży w porównaniu z wcześniejszymi samolotami naddźwiękowymi.

XB-1 jeszcze nie rozpędził się do prędkości Mach 1, ale to kwestia czasu /Fot. Boom Supersonic

Dodatkowo Boom współpracuje z NASA nad rozwiązaniem problemu hałasu, który może zniechęcać do powrotu lotów naddźwiękowych. NASA testuje obecnie samolot X-59, który ma generować o wiele cichszy “sonic thump”, dźwięk przypominający trzask zamykanych drzwi samochodowych, co potencjalnie pozwoli na swobodne latanie nad lądem. Oba projekty zmierzają ku zmniejszeniu wpływu gromów dźwiękowych, co może przyczynić się do rewizji przepisów FAA dotyczących lotów naddźwiękowych nad lądem, chociaż co najmniej do 2027 r. regulacje pozostaną bez zmian.

Rekordowy lot XB-1 to tylko kolejny krok na drodze do realizacji marzenia o naddźwiękowym transporcie pasażerskim. Boom Supersonic dąży do tego, by Overture stał się pierwszym samolotem pasażerskim, który będzie regularnie latał z prędkością Mach 1,7, oferując szybsze, bardziej efektywne podróże, które mogą zrewolucjonizować rynek lotniczy. Z każdym kolejnym testem firma przybliża się do momentu, kiedy naddźwiękowe podróże staną się codziennością.