Ten samolot to brakujące ogniwo amerykańskiej armii. Jest zamówienie na kolejne egzemplarze

F-15EX Eagle II to samolot myśliwski, którego armia USA potrzebuje w swojej flocie. Dzięki niedawnej poprawce do ustawy, Amerykanie kupią więcej egzemplarzy, a to bardzo ważne, bo mówimy o maszynie wielozadaniowej, zdolnej do działań w każdych warunkach pogodowych.
Samolot F-15EX Eagle II /Fot. Boeing

Samolot F-15EX Eagle II /Fot. Boeing

Siły Powietrzne USA (USAF) otrzymają dodatkowe myśliwce F-15EX Eagle II w ramach proponowanej poprawki do ustawy o aktualizacji obrony narodowej na rok fiskalny 2024. Została ona zaproponowana przez republikanina Johna Jamesa i przyjęta większością głosów na sali obrad Izby Reprezentantów, co skutkuje zwiększeniem zaliczki na F-15EX o 30,6 mln dolarów. To wystarczy na zakup dwóch kolejnych myśliwców F-15EX wyprodukowanych przez Boeinga.

Czytaj też: F-16 z nowym uzbrojeniem. To śmiertelne zagrożenie dla wroga

Siły Powietrzne USA najprawdopodobniej wyślą dwa “dodatkowe” myśliwce do Selfridge Air National Guard Base, która dysponuje samolotami A-10 Thunderbolt II, ale nie ma zidentyfikowanych maszyn, które mogłyby je zastąpić po wycofaniu A-10 przez Siły Powietrzne do końca tej dekady.

John James mówi:

Przeniesienie misji F-15EX do Selfridge i zwiększenie gotowości bojowej leży w naszym interesie narodowym. Nie mogę stać bezczynnie, gdy A-10 w Selfridge przechodzą na emeryturę bez gotowych następców.

Co jest niezwykłego w F-15EX Eagle II?

Siły Powietrzne kupią łącznie 32 F-15EX Eagle II w 2025 r. i zwiększą całkowite planowane zamówienie do 112 maszyn. Przywódcy Sił Powietrznych utrzymują, że co roku trzeba kupować co najmniej 72 nowe myśliwce, aby zmodernizować swoją flotę i obniżyć średni wiek maszyn będących w służbie.

Siły Powietrzne dysponują obecnie tylko dwoma testowymi F-15EX Eagle II, a problemy produkcyjne opóźniły dostarczenie kolejnych sześciu F-15EX przez Boeinga. Ta partia myśliwców miała pierwotnie zostać dostarczona w grudniu 2022 roku. Przedstawiciele Government Accountability Office (GAO), instytucji kontrolnej Kongresu Stanów Zjednoczonych, w czerwcowym raporcie stwierdzili, że główną przyczyną opóźnienia były problemy dostawców z jakością krytycznego elementu przedniego kadłuba myśliwca. GAO nie sprecyzowało, o jaki komponent chodzi, ale stwierdziło, że jest on niezbędny do zapewnienia bezpieczeństwa lotów i że problemy z jakością zostały już naprawione.

Samolot F-15EX Eagle II nie jest wykonany w technologii stealth, ale ma inne zalety /Fot. Boeing

F-15EX jest myśliwcem czwartej generacji plus. Eagle II wyposażony w radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym, a jego komputery pokładowe charakteryzują się zaawansowaną szybkością przetwarzania. Myśliwiec może wystrzelić do 12 pocisków powietrze-powietrze, a w razie potrzeby również wykorzystywać broń hipersoniczną.

Czytaj też: Tureckie lotnictwo zasilą wyjątkowe maszyny. USA zgodziły się na blokowane latami prośby

Krytycy wskazują jednak, że Eagle II nie jest niewidzialny, co jest niepokojące, ponieważ Rosja wdraża Su-57, a Chiny budują więcej myśliwców niewidzialnych J-20. Nie ma więc pewności, że F-15EX odniesie sukces w walce z samolotami przeciwnika o właściwościach stealth.

Boeing może zacząć dostarczać najnowsze F-15EX jeszcze tego lata, choć termin nie został jeszcze ustalony. Eksperci zgodnie twierdzą, że Siły Powietrzne USA powinny kupować jak najwięcej.