Tego nikt się nie spodziewał! Segway zameldował się na rajdzie Dakar

Segway, znany z produkcji elektrycznych hulajnóg, postanowił wyjść poza swoją strefę komfortu i zadebiutować w jednym z najtrudniejszych wyścigów świata – Dakarze. Ich nowy motocykl, X1000, zaprojektowany specjalnie z myślą o tej imprezie, to nie tylko krok naprzód dla marki, ale także dla całej branży elektromobilności.
Segway X1000 podczas rajdu Dakar /Fot. Dakar

Segway X1000 podczas rajdu Dakar /Fot. Dakar

Rajd Dakar to prawdziwe wyzwanie dla maszyn i ludzi – bezdroża, pustynne upały i ekstremalne warunki to codzienność uczestników. Segway, chińska marka, która dotychczas kojarzyła się głównie z miejskimi środkami transportu, postanowiła rzucić rękawicę i stworzyć motocykl gotowy na tę morderczą trasę.

Czytaj też: Segway wkracza w świat e-rowerów. Xafari i Xyber gotowe na przygody i miasto

Projekt Mission 1000 to odpowiedź na nową kategorię rajdu Dakar, Future Mission 1000, dedykowaną pojazdom z alternatywnymi napędami. Dla Segwaya było to wyzwanie na niespotykaną dotąd skalę – stworzenie elektrycznego motocykla, który nie tylko wytrzyma ekstremalne warunki, ale także zademonstruje potencjał tej technologii w motorsporcie.

Segway X1000 to motocykl stworzony na Dakar

Model X1000 został zaprezentowany podczas targów CES 2025, gdzie wywołał sporo emocji. Motocykl wyposażono w zaawansowaną technologię, w tym unikalne rozwiązania, takie jak podwójny system amortyzatorów z tyłu. Ten nietypowy układ pozwala na optymalizację rozkładu masy i przestrzeni, co było kluczowe dla zamontowania ogromnej, chłodzonej wodą baterii o pojemności 14,5 kWh.

Czytaj też: Najszybszy na świecie motocykl terenowy wyjeżdża na ulice

Porównując to ogniwo do konkurencji, X1000 pozostawia w tyle modele takie jak Livewire S2 Alpinista (10 kWh) czy Zero FX (7,2 kWh). Dzięki 50-kilowatowemu silnikowi elektrycznemu motocykl osiąga prędkość maksymalną 140 km/h, a moment obrotowy wynoszący 115 Nm zapewnia mu wyjątkową dynamikę na różnorodnych nawierzchniach.

Segway X1000 wystąpił w kategorii Future Mission 1000 /Fot. Dakar

Choć X1000 jest imponujący technologicznie, ma swoje ograniczenia. Masa motocykla wynosi 240 kg, co czyni go o ponad 100 kg cięższym od typowych spalinowych motocykli rajdowych. Ta waga może wpływać na zwrotność i osiągi w trudnym terenie.

Segway sprawdził swój motocykl na dystansie 1000 km w ekstremalnych warunkach pustyni, a za kierownicą znajdują się zawodnicy tacy jak Yang Jie, Xu Jianhao i Benjamin Pascual. Chociaż nie są to jeszcze znane nazwiska w świecie motosportu, ich udział w testach, że Segway traktuje swoje ambicje bardzo poważnie.

Segway X1000 pokazany na targach CES 2025 /Fot. Segway

Kategoria Future Mission 1000 ma na celu nie tylko promowanie pojazdów elektrycznych, ale także umożliwienie producentom testowania nowych technologii w najbardziej wymagających warunkach. Motocykl Segwaya to przykład tego, jak daleko zaszła elektromobilność – od miejskich ulic po ekstremalne rajdy.

Segway X1000 to więcej niż tylko motocykl – to symbol zmieniającego się krajobrazu motosportu. Włączenie pojazdów elektrycznych do rajdu Dakar to krok w kierunku bardziej zrównoważonych i innowacyjnych technologii.