Skoda uczy przez rajd

Interaktywna gra w formie samochodowego rajdu to nowy sposób firmy Skoda na szkolenie kompetentnych sprzedawców.

Firma Skoda Auto Polska S.A. znalazła sposób na efektywne szkolenie stażystów do działów sprzedaży dealerów swoich samochodów. Będzie ich szkolić zupełnie nowy, nowoczesny system e-learningowy w formie gry. Jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów e-learningu został właśnie udostępniony pracownikom punktów dealerskich. Przy produkcji wykorzystano m.in. technologię nagrywania greenbox oraz efekty specjalne wykorzystywane przez twórców takich filmów, jak „Sin City” czy „Matrix”. Dzięki temu systemowi nowy pracownik otrzyma podstawową wiedzę i umiejętności do odpowiedniego zaprezentowania modeli samochodów Skoda w salonie i podczas jazdy próbnej.
- Stworzyliśmy e-learning jako dodatkowe narzędzie szkoleniowe dla Kierowników Sprzedaży. Dzięki niemu mogą już w ciągu trzech miesięcy przekazać nowym pracownikom wiedzę na temat produktów, procedur sprzedaży i o najlepszych praktykach jakie udało nam się wypracować – mówi Aleksandra Janicka, główny specjalista ds. szkoleń w Skoda Auto Polska S.A. Dla doświadczonych sprzedawców system również będzie przydatny – pozwoli na stałą aktualizację wiedzy.
Kurs ma formę rajdu z Mladá Boleslav, gdzie produkowane są samochody Skoda, do Poznania. Zamiast schematycznych rozdziałów szkolenia, kursant zalicza kolejne etapy rajdowej trasy. Aby pokonać ją w całości, musi zaliczyć 20 lekcji, uatrakcyjniające je quizy oraz sześć testów cząstkowych i jeden całościowy (pula ponad 200 pytań).
- Postępy w nauce śledzi sam szkolony sprzedawca, ale śledzą je  także jego przełożony w punkcie dealerskim oraz osoby odpowiedzialne za rozwój kompetencji pracowników po stronie importera – wyjaśnia Janicka. – Mamy więc pełną świadomość stanu przygotowania pracownika do szkoleń i możemy odpowiednio wcześnie wyrównywać wyjściowy poziom kompetencji uczestników szkoleń podstawowych. Dlatego podczas tradycyjnych szkoleń na żywo skupiamy się już głównie na działaniach praktycznych – dodaje Janicka.
Zawartość merytoryczną programu e-learningowego przygotował zespół Komórki Szkoleń Skoda Auto Polska. Za produkcję odpowiadała Agencja Interaktywna MUG, która wraz z Komórką Szkoleń przygotowała łącznie ponad siedem godzin materiału video i tyle samo godzin animacji. W sumie nagrywanie, postprodukcja, montaż, animowanie i programowanie zajęło ponad tysiąc godzin pracy zespołu.
- Wykorzystaliśmy m.in. technologię flash, animacje 2D i 3D oraz efekty specjalne sprzężone z video, co pozwoliło na przekazanie wiedzy w atrakcyjny i czytelny sposób – mówi Natalia Stefaniak z agencji MUG. Zwraca uwagę na innowacyjny sposób prezentacji w porównaniu ze zwykle stosowanym w e-learningu postaciami kreskówkowymi czy lektorami audio. – Kurs prowadzi dwóch lektorów video, którzy są nie tylko wykładowcami ale i przewodnikami po kursie. Kursanci odbierają w ten sposób przekaz bardziej personalnie – wyjaśnia Stefaniak z MUG.
- E-learning to doskonałe rozwiązanie zwłaszcza przy tak rozbudowanej sieci dealerskiej i tak dużej liczbie sprzedawców, jak w przypadku naszej marki – mówi Janicka. – Możemy w ten sposób docierać jednocześnie do wielu osób i w bardzo szybki sposób aktualizować wiedzę wszystkich pracowników.
E-learning to nowoczesny system wirtualnego szkolenia – przy pomocy internetu bądź intranetu, dzięki któremu pracownik może czerpać wiedzę z ekranu komputera i sam sprawdzać swoje postępy w jej przyswajaniu. Skoda Auto Polska S.A. to jedna z nielicznych firm w Polsce, która zdecydowała się na wprowadzenie go w tak rozbudowanej formie do systemu szkoleń. h.k.