Statki cargo emitują do atmosfery duże ilości związków siarki pochodzących ze spalania paliwa. Najnowsze rozporządzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej z 2020 roku każde redukować firmom żeglugowym liczbę statków korzystających z konwencjonalnego paliwa, przechodząc na bardziej ekologiczne i zrównoważone.
Proces ten póki co zachodzi niezwykle powoli – pozwoliło to amerykańskim naukowcom zbadać ślady statków oraz miejsca, gdzie najbardziej zanieczyszczają one atmosferę.
Czytaj też: Nad Oceanem Atlantyckim pojawiła się tajemnicza poświata. Uwiecznił ją jeden z pilotów
Z emisją związków siarki wiąże się pewien klimatyczny paradoks – chociaż sama siarka wpływa negatywnie na jakość wdychanego prze nas powietrza, to również emitowana do atmosfery zwiększa liczbę jąder kondensacji pary wodnej, dzięki czemu powstaje więcej chmur, w dodatku o jaśniejszej barwie. Rosnący z tym wskaźnik odbicia światła (albedo) sprawia, że mniej promieni słonecznych pada na daną powierzchnię, ochładzając miejscowy klimat.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.focus.pl%2Fuploads%2F2022%2F07%2Fsciadv.abn7988-f2-1498x1600.jpg&w=1600&q=85)
Ślady statków na wyjątkowej mapie
Mapy śladów statków powstały przy pomocy sztucznej inteligencji. Przez system „przepuszczono” dane satelitarne ukazujące atmosferyczne smugi nad powierzchniami oceanów – AI na podstawie tysięcy zdjęć nauczyła się odróżniać ślady statków.
Ponadto odkryła ona pewien podstęp firm żeglugowych – w obszarach, gdzie nie statki nie będą kontrolowane pod względem zużywanego paliwa, spalane jest standardowe paliwo z siarką. Sztuczna inteligencja wykazała, gdzie statki pływają zgodnie z obowiązującym prawem, a gdzie je łamią.
Czytaj też: Naukowcy zeszli do jaskiń wulkanicznych. Znaleźli tysiące nieznanych gatunków bakterii
Jak mówi Tianle Yuan, klimatolog z NASA i pracownik naukowy University of Maryland w tej sprawie:
Nasz model może pomóc w sprawdzeniu, czy statek używa czystego paliwa, czy nie, ponieważ możemy pośrednio obserwować, ile zanieczyszczeń emituje do atmosfery.
Obserwacja śladów statków jest czymś zupełnie pomijanym w dzisiejszych badaniach naukowych nad zmianami klimatu. Badania amerykańskich uczonych uzupełniają wiedzę na ich temat, w dodatku z pomocą sztucznej inteligencji.