Solar Roadways to zestaw paneli z wbudowanymi bateriami słonecznymi, diodami LED  i elektroniką sterującą, który – w zamyśle autorów projektu –  będzie montowany na autostradach, skrzyżowaniach i parkingach zamiast tradycyjnego asfaltu. Taka droga będzie produkować energię elektryczną nie tylko na własne potrzeby, lecz również dla okolicznych budynków.

Świecące się za sprawą diod linie i znaki poziome zwiększą bezpieczeństwo jazdy nocą. Ponadto linie i napisy na "asfalcie" będzie można dowolnie przełączać, a droga zareaguje na zmiany sytuacji, samodzielnie zmieniając oznakowanie lub wyświetlając napisy ostrzegające. Inteligentna droga będzie również wyposażona w czujniki reagujące na przypadki, w których na jezdni pojawią się dzikie zwierzęta. W przezroczysty materiał, pokrywający drogę, będzie można wbudować części nagrzewające, które w razie potrzeby roztopią śnieg i lód. 

Projekty takich dróg nie są już nowością, a w wielu krajach zaczęto budować podobne autostrady.   Jednak kompletną innowacją w przypadku Solar Radways jest wykorzystanie drogi w charakterze generatora prądu elektrycznego. Każda płyta tej autostrady będzie połączona za pomocą kontaktów elektrycznych z płytami sąsiednimi, a specjalny system elektroniczny będzie kontrolować prąd i w przypadku krótkiego spięcia lub innych usterek wyłączy wadliwy fragment drogi.

Nie wiadomo na razie, jak autorzy projektu poradzą sobie z rozwiązaniem problemu zanieczyszczeń, które mogą skutecznie przeszkodzić w korzystaniu ze Słońca w charakterze źródła energii. Planowane jest jednak samooczyszczające się pokrycie, rozkładające częściowo brud, jaki zbierze się na drodze. 

Górna powierzchnia paneli, każdy z których posiada wymiary 1,52 na 1,52 m, będzie wyposażona w teksturę podobną do tekstury zwykłego asfaltu, aby zapewnić taką przyczepność, jaką gwarantuje asfaltowe pokrycie. Według autorów projektu ­w godzinach szczytu panele będą generować trzy razy więcej energii, niż wynosi obecne jej zużycie przez mieszkańców tego państwa.

Jeden panel będzie kosztował prawdopodobnie około 7 tys. USD. Projektem zainteresował się departament transportu USA. Żeby zobaczyć inteligentną drogę w akcji, zaproponował on 100 tys. USD na budowę prototypu. JSL 

źródło: www.solarroadways.com