Słoneczny masowiec

Pierwszy na świecie ekologiczny statek do przewożenia ładunków suchych został zaprezentowany w grudniu w porcie japońskiego miasta Kobe.

Do zasilania urządzeń silnikowych ten ekologiczny statek wykorzystuje częściowo energię słoneczną. Nad projektem, którego celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, pracowały wspólnie korporacja Nippon Oil (ENEOS) – jeden z największych japońskich dystrybutorów ropy naftowej, oraz firma transportowa NYK (Nippon Yusen Kabushiki Kaisha). Zaledwie 4 miesiące temu firmy podjęły decyzję o współpracy nad stworzeniem systemu częściowego wykorzystywania energii słonecznej do napędzania statków morskich, a rezultaty tej decyzji widoczne są już dzisiaj.

Statek Auriga Leader, zmodernizowany w stoczni Mitsubishi Heavy Industries, ma długość 200 metrów oraz wyporność — 60 213 ton. Jest on wyposażony w 328 paneli słonecznych o wartości 1,68 mln USD i łącznej mocy do 40 kW. To niewiele, gdyż taka moc stanowi zaledwie 0,2-0,3% energii niezbędnej do napędzania silników oraz zaledwie 6,9% energii potrzebnej do innych celów. Niemniej jednak pierwszy „zielony” krok w gałęzi transportu, która odpowiada za 1,4-4,5% całkowitej emisji gazów cieplarnianych, został zrobiony. 

Na razie Auriga Leader nie wyposażono w akumulatory, które gromadziłyby energię słoneczną na zapas. Zostaną one zainstalowane dopiero w roku 2010. W ciągu dwóch najbliższych lat słoneczny statek – po przejściu odpowiednich testów i przeglądów – będzie transportował drogą morską samochody firmy Toyota Motor Corporation, która również bierze udział w projekcie. Na statku zmieści się 6200 samochodów. 

Jest to kolejny przykład na to, że nie tylko samochody korzystać mogą z dobrodziejstw energii odnawialnej. Prawie rok temu pionierskim “zielonym” statkiem został żaglowiec Beluga Sky Sails, ze względów ekologiczno-oszczędnościowych napędzany siłą wiatru. Żaglowiec ten wyposażono w prosty żagiel-latawiec SkySails, który z łatwością można zamontować na dowolnym statku. Stanowi on napęd pomocniczy, a jego głównym zadaniem jest zmniejszenie zużycia paliwa. JSL

źródło: www.eneos.co.jp