Badacze przeanalizowali osobowości ponad 80 000 fanów i 50 megagwiazd muzyki, a wyniki polazały, że melomani preferują muzyków, którzy mają podobne osobowości do nich, a nawet są w stanie rozszerzyć swój gust muzyczny pod wpływem usposobienia artysty. To pierwsze oficjalne naukowe wnioski na ten temat. W eksperymencie oceniana była osobowość publiczna każdego z muzyków.

Dr David Greenberg, stypendysta Zuckermana na Uniwersytecie Bar-Ilan, który był zaangażowany w badania, powiedział: "W dzisiejszym świecie, kiedy podziały społeczne rosną, nasze badania pokazują, jak muzyka może być wspólnym mianownikiem zbliżającym ludzi". 

Analiza osobowości ponad 80 000 melomanów i 50 artystów wykazała między innymi, że miłośnicy Ozzy'ego Osbourne'a są nieprzyjemni, fani Davida Bowiego są neurotyczni, słuchacze Marvina Gaye'a są sumienni, a zapaleni sympatycy Radiohead są otwarci.  Wśród wybranych 50 artystów znaleźli się również Beyoncé, Coldplay, Elton John, Taylor Swift i The Rolling Stones. 

Naukowcy z czterech uniwersytetów, w tym z USA i Izraela, przydzielili zarówno fanom muzyki, jak i artystom partyturę osobowościową opartą na systemie, który ocenia pięć cech: sumienność, neurotyczność, ekstrawagancję, ugodowość i otwartość. 

Na jego podstawie badacze byli w stanie przewidzieć, jaki zespół lub muzyk odpowiadałby danej osoby, biorąc pod uwagę jej wiek, płeć i ulubiony gatunek muzyki. 


Każdy z 80 000 melomanów biorących udział w eksperymencie miał do wykonania 3 osobne zadania związane ze słuchaniem różnorodnej muzyki, a następnie badacze poprosili ich o ocenę osobowości pod kątem wspomnianych wcześniej pięciu cech na podstawie muzyki i tekstów piosenek.

Dzięki temu udało im się ustalić, że oprócz tego, iż fani krążą wokół muzyki artystów podobnych do siebie, muzyka ma ogromną siłę jednoczenia społeczeństwa.

Współautorka badań, dr Sandra Matz z Columbia Business School, powiedziała: "Wyniki tych badań mogą utorować drogę do nowego podejścia dla wytwórni płytowych lub zarządzania muzyką w celu kierunkowania i budowania publiczności idealnej". 

Te międzynarodowe badania nie były pierwszymi w tym kierunku – na przestrzeni lat powstało wiele różnych testów, których zadaniem było zbadanie zależności między pięcioma ważnymi cechami osobowości a muzycznymi preferencjami. 

Ogólnie rzecz biorąc, większość z nich wykazała, że cechy plastyczności (otwartość na doświadczenie i ekstrawagancja) wpływają na preferencje muzyczne w większym stopniu  niż cechy stabilności (ugodowość, neurotyczność i sumienność). Wykazano również, że cechy osobowościowe są w znacznym stopniu skorelowane z emocjonalnym wpływem muzyki na ludzi, a indywidualne różnice w usposobieniu mogą pomóc w przewidywaniu intensywności emocjonalnej i poziomu szczęścia wynikającego ze słuchania muzyki.