Chińska stacja kosmiczna Tiangong donosi: ryby pływają tu do góry brzuchem i wstecz

Od ponad dwudziestu lat nie było ani jednego dnia, w którym w przestrzeni kosmicznej nie byłoby co najmniej jednego człowieka. Dzieje się tak dzięki Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), na której pokładzie zawsze przebywa jakaś załoga. Nie zmienia to faktu, że tak jak ISS nie jest już jedyną stacją na orbicie, tak ludzie nie są jedynymi istotami żywymi w przestrzeni kosmicznej.

Jak donoszą naukowcy przebywający na pokładzie chińskiej stacji kosmicznej Tiangong, ryby, które dotarły na pokład stacji kosmicznej pod koniec kwietnia, po niemal miesiącu na pokładzie Tiangong mają się doskonale i stopniowo przyzwyczajają się do pływania w warunkach mikrograwitacji.

Cztery ryby należące do gatunku danio pręgowany dotarły na pokład stacji kosmicznej 25 kwietnia 2024 roku na pokładzie statku kosmicznego Shenzhou-18. Od tego czasu przebywają w specjalnie do tego celu zaprojektowanym habitacie, w którym pływają między roślinami z gromady glewików. Wysłanie ryb na orbitę stanowi element projektu badawczego, w którym naukowcy badają wpływ mikrograwitacji oraz promieniowania kosmicznego na rozwój przedstawicieli tych gatunków roślin i zwierząt.

Dlaczego akurat danio pręgowane?

Przede wszystkim stosunkowo szybko się rozmnażają i rozwijają, a na dodatek składane przez nie jaja są przezroczyste. Dzięki temu naukowcy, którzy obserwują ich zachowanie oraz zdrowie za pomocą kamer z powierzchni Ziemi mogą w krótkim czasie zyskać ogrom informacji o wpływie stanu mikrograwitacji i promieniowania kosmicznego na ich organizmy. Dzięki temu, że już jakiś czas temu naukowcy na Ziemi zmapowali cały genom danio pręgowanego, teraz mogą wynieść z badań w przestrzeni kosmicznej więcej informacji.

Czytaj także: Chińska Stacja Kosmiczna i wyjątkowy wyczyn. Tajkonauci dokonali czegoś niezwykłego

Astronauci aktualnie przebywający na pokładzie chińskiej stacji kosmicznej Tiangong, którzy regularnie karmią ryby oraz monitorują stan wody w ich habitacie, na przestrzeni ostatniego miesiąca mieli już okazję zobaczyć ryby pływające „do góry nogami”, wstecz, a nawet w koło. Dużo wskazuje na to, że zachowania te, które na Ziemi byłyby uznane za nietypowe, są jedynie skutkiem dezorientacji wynikającej z warunków mikrograwitacji.

To nie pierwsze ryby w kosmosie i nie ostatnie.

Wielorybów w przestrzeni kosmicznej, o których można przeczytać w książce „Autostopem przez Galaktykę” autorstwa Douglasa Adamsa, nie można tutaj wspomnieć z dwóch powodów: po pierwsze są one wytworem wyobraźni autora tej świetnej powieści, a po drugie… wieloryby nie są rybami.

Czytaj także: Chiny zbudowały drugą stację kosmiczną. Jest rekordowo duża i… nie w kosmosie

Mimo tego jednak, o czym wielu może nie wiedzieć, ryby latają w przestrzeń kosmiczną równie długo co człowiek. Na przestrzeni ostatniego półwiecza ryby pływały w minihabitatach na pokładzie stacji kosmicznych Skylab 3, Apoll0-Sojuz, Saliut-5 oraz na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Danio pręgowane obecnie przebywające na pokładzie stacji Tiangong kontynuują jedynie podbój przestrzeni kosmicznej przez mieszkańców mórz i oceanów i czują się tam równie nieswojo, co człowiek.