Shell Eco-marathon Europe to jeden z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie. Do tegorocznego konkursu w Rotterdamie zakwalifikowało się  230 zespołów studenckich z 30 krajów. W dniach 21 – 24 maja po raz kolejny przesuwać oni będą granice energooszczędnej jazdy.

Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh. W ramach konkursu, młodzi konstruktorzy będą mieli okazję, aby przetestować pojazdy, które zostały przez nich samodzielnie zaprojektowane i zbudowane. 

Polskę w Shell Eco-marathon Europe 2015 będzie reprezentowało 11 drużyn z sześciu uczelni z całego kraju:

  1. ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej
  2. Green Arrow z Polietchniki Warszawskiej
  3. Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej
  4. Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej
  5. KNKP Racing z Politechniki Gdańskiej
  6. Simr Team z Politechniki Warszawskiej
  7. SKAP z Politechniki Warszawskiej
  8. SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej
  9. Smart Power z Politechniki Śląskiej
  10. Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej
  11. WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej

Uczestnicy rywalizują obecnie w dwóch różnych kategoriach: futurystycznej „Prototype” oraz bardziej konwencjonalnej kategorii „UrbanConcept”, która dzieli się dodatkowo na siedem podkategorii w zależności od rodzaju wykorzystywanego w pojazdach zasilania. Innowacyjne technologie i kreatywny design stanowią istotną wartość konkursu.

W ciągu ostatnich trzydziestu lat konkurs bardzo się rozwinął. Zdjęcia z pierwszej edycji zawodów zorganizowanych w 1985 roku, przedstawiają około 20 drewnianych pojazdów, w większości napędzanych silnikami kosiarek, ustawionych w kolejce do startu. Trzy dekady później europejska edycja gromadzi rocznie ponad 3 000 uczestników, których wspiera ponad 40 tys. kibiców.

Samochodyprzyszłości

Przygotowując się do majowego konkursu, studenci ciężko pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami i technologiami, aby wycisnąć ze swoich pojazdów każdy dodatkowy kilometr. Technologia druku 3D, testy w tunelach aerodynamicznych oraz elektroniczna regulacja przepustnicy to zaledwie kilka przykładów najnowocześniejszych rozwiązań zastosowanych przez studentów. W tym roku zespoły mogą wziąć udział w wyścigu z nowym rodzajem napędu - CNG (Sprężony Gaz Ziemny). CNG jest niskoemisyjnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, które może być stosowane jako alternatywa dla benzyny i oleju napędowego.

„Polskie ekipy radzą sobie świetnie w konkursie Shell Eco-martahon. W poprzednich latach niejednokrotnie stawaliśmy na podium, a co roku plasujemy się w czołówce obydwu kategorii. Cieszy, że zespoły rok do roku dążą do poprawienia swoich wyników i że wytrwale pracują nad nowymi rozwiązaniami. W nauce wytrwałość i dążenie do realizacji celu jest rzeczą niezwykle istotną" - mówi Agata Hinc, Rzecznik prasowy Shell Polska.

Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć na stronie www.shell.com.