Subaru: historia marki

Subaru, podobnie jak wiele innych firm japońskich, ma korzenie w przemyśle lotniczym. Po zakończeniu II wojny światowej firma Nakajima Aircraft została zdemilitaryzowana. Na jej podwalinach powstało nowe przedsiębiorstwo  Fuji Heavy Industries, którego działalność nie ograniczała się już wyłącznie do lotnictwa. Firma działała także w sektorze produkcji sprzętu budowlanego, a od 1953 roku także w branży motoryzacyjnej. 

W 1954 roku w zakładach Fuji Heavy Industries opracowano model P-1 – prototyp samochodu osobowego. W 1955 roku na drogi wyjechało Subaru 1500. Debiutancki model nowej marki był niezwykle zaawansowaną konstrukcją. W przednim zawieszeniu producent zastosował niezależną konstrukcję, bazującą na wahaczach wleczonych, współpracujących z amortyzatorami olejowo-gazowymi. Dość szybko zapadła jednak decyzja o zakończeniu produkcji samochodu osobowego. Problemem nie był sam pojazd, a sieć sprzedaży – tej po prostu nie było, co miało bezpośrednie przełożenie na słabe wyniki finansowe.

Po wycofaniu modelu 1500 firma skupiła się na produkcji autobusów i w 1958 roku zaprezentowała gotowy pojazd. Zarząd przedsiębiorstwa podjął jednak decyzję o wznowieniu produkcji samochodów osobowych. Pierwszym nowym modelem było Subaru 360, które okazało się sporym sukcesem, na tyle dużym, że auto było produkowane aż do 1970 roku. 

W 1966 roku na drogi wyjechało Subaru 1000. W tym modelu producent zastosował poprzeczny układ montażu jednostki napędowej, co skutkowało korzystnym rozkładem masy i w rezultacie – świetną stabilnością. 3 lata później na rynku pojawił się model R-2 – faktyczny następca Subaru 360.

W 1971 roku zadebiutował model Leone, który wprowadził rozwiązania do dziś stanowiące wizytówkę japońskiego producenta. Samochód był napędzany jednostką typu boxer, w której cylindry umieszczone są przeciwstawnie. Pozwoliło to obniżyć środek ciężkości, dodatkowo poprawiając prowadzenie auta w zakrętach. Oprócz tego Leone był pierwszą osobówką, w której moc trafiała na koła wszystkich osi. Wcześniej takie rozwiązanie, choć w znacznie prostszym wydaniu (bez międzyosiowego mechanizmu różnicowego), było zarezerwowane wyłącznie dla samochodów terenowych i niektórych modeli użytkowych. 

Zastosowanie napędu 4WD spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony rynku, co sprawiło, że kolejne modele Subaru też były napędzane na obie osie. Wyjątku nie stanowił nawet model Justy (mały samochód miejski), który zadebiutował w 1984 roku.