Milion firm, miliardy przychodu
Jak wynika z analizy przygotowanej na zlecenie Fundacji WłączeniPlus przez wywiadownię gospodarczą Dun&Bradstreet, polska przedsiębiorczość ma już bardzo wyraźne, kobiece oblicze. Łącznie ponad milion firm w Polsce jest kierowanych lub zarządzanych przez kobiety. Właścicielkami firm jest ponad 910 tys. kobiet, co stanowi przeszło 30% wszystkich prywatnych działalności gospodarczych w kraju.
Co równie ważne, te kobiece biznesy nie tylko istnieją, ale też dynamicznie się rozwijają. W 2024 roku firmy należące do kobiet osiągnęły łącznie przychody przekraczające 112,9 mld zł. W porównaniu do poprzedniego roku to wzrost o 6,5%, co przekłada się na realne 6,9 mld zł dodatkowego przychodu dla polskiej gospodarki. To dowód, że kapitał zainwestowany w kobiece pomysły przynosi konkretne zyski.

Analiza pokazuje, że Polki coraz śmielej wchodzą do zarządów. Liczba kobiet pełniących funkcję prezesek wynosi obecnie 85,3 tys., co stanowi ponad 22% wszystkich polskich przedsiębiorstw i jest wzrostem o ponad 2 punkty procentowe (p.p.) w ciągu roku.
Jednak to w składach zarządów widać największą dynamikę. Liczba kobiet na stanowiskach członkiń zarządów wzrosła do 77,4 tys. osób. Kobiety stanowią już 28,4% wszystkich zasiadających w zarządach, co oznacza wzrost o 3,5 p.p. w porównaniu do 2024 roku. To wyraźny sygnał, że choć fotel prezesa nadal częściej zajmują mężczyźni, to w strukturach decyzyjnych płeć piękną przybywa szybciej.
Pomimo tych imponujących osiągnięć, droga do równości w biznesie wciąż jest wyboista. Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką i prezeska Fundacji WłączeniPlus, zwraca uwagę na fundamentalny problem:
Kobiety budują firmy, które realnie napędzają gospodarkę, tworzą miejsca pracy i generują miliardy złotych przychodów. A mimo to wciąż zbyt często nie dostają równego dostępu do finansowania. Wiele przedsiębiorczyń zabiera na spotkania z inwestorami mężczyzn niezwiązanych z biznesem – bo ich sama obecność zwiększa szanse na pozyskanie środków. To absurd, który pokazuje skalę problemu.
Jak dodaje prezeska, jeśli polska gospodarka ma rosnąć szybciej, trzeba przeciwdziałać tym uprzedzeniom. Podobne spostrzeżenia ma Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe:
Wzrost przychodów firm prowadzonych przez kobiety pokazuje nie tylko ich rosnące znaczenie w polskiej gospodarce, ale także drzemiący w kobietach potencjał biznesowy, który warto wybudzić i stymulować. […] Jak pokazało nasze tegoroczne badanie, co druga ankietowana Polka rozważała założenie lub prowadzenie własnej firmy, ale jedna trzecia z nich jeszcze nie podjęła działań w tym kierunku.
Najczęstsze bariery? Brak wiary we własne możliwości oraz brak pieniędzy i narzędzi „na start”.
W kontekście regionalnym, warto zauważyć, że najsilniejszą reprezentację kobiecej przedsiębiorczości (pod względem proporcji) ma województwo świętokrzyskie (31,3%), a za nim zachodniopomorskie (30,2%) i śląskie (30,1%). Liderem pod względem liczby firm pozostaje oczywiście Mazowsze (153,6 tys. firm).

Polskie przedsiębiorczynie udowodniły, że są kluczowe dla wzrostu gospodarczego, generując wzrost przychodów o 6,5% rok do roku. Pomimo uprzedzeń i nierównego dostępu do finansowania, Polki coraz odważniej zarządzają firmami, a ich obecność w zarządach rośnie szybciej niż na szczytach prezesowskich. Konkurs Sukces Pisany Szminką, który rusza już po raz XVII, jest nie tylko okazją do nagrodzenia tych, którzy zmieniają świat na lepsze, ale przede wszystkim do nagłośnienia problemu nierówności i usunięcia barier hamujących pełne wykorzystanie potencjału kobiet w biznesie. Warto zgłosić siebie lub nominować inną przedsiębiorczynię do 8 stycznia 2026 roku.