Superkomputer pomoże biomedykom!

Komputer o mocy równej aż 16 tysięcy komputerów osobistych, najmocniejszy w Polsce i na pewno jeden z silniejszych w Europie znalazł się w wyposażeniu Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych Uniwersytetu Warszawskiego

Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego (ICM UW) udostępniło system Nostromo – jedno z największych europejskich środowisk obliczeniowych dedykowanych badaniom w dziedzinie biomedycyny i biotechnologii. ICM UW jest pierwszym tego typu urządzeniem w Polsce posiadającym system IBM Blue Gene/Q.

System Nostromo posłuży naukowcom do rozwiązywania problemów z dziedziny nauk biologicznych. Dzięki nowemu komputerowi będzie można prowadzić obliczenia w skali, która dotychczas była nieosiągalna w polskich centrach komputerowych.

Superkomputer będzie służył m.in. do przeprowadzania wielkoskalowych symulacji w modelowaniu biomolekularnym i neurobiologii, dzięki czemu naukowcy będą mogli symulować zachowania narządów ludzkiego ciała, nawet tak skomplikowanych jak mózg.

– Instalacja tego systemu to ważny krok na drodze umacniania potencjału badawczego Centrum, który wpłynie na innowacyjność polskich badań na rzecz nowoczesnej medyny – powiedział dr Robert Sot Dyrektor CePT na Uniwersytecie Warszawskim.

W badaniach, oceniających moc komputerów Top 500, nowy sprzęt Uniwersytetu Warszawskiego znalazł się na 143. miejscu na świecie. Supersprzęt jest nie tylko niezwykle wydajny, ale także energooszczędny. Pod względem zużycia energii zajął 9. miejsce na świecie.  Oznacza to, że komputer może wyciągnąć dużą moc obliczeniową z jednego megawata energii.

Technologia Blue Gene/Q stanowi przełomowy krok w rozwoju wiodących technologii superkomputerowych, które umożliwiają prowadzenie najbardziej wymagających symulacji z dziedziny techniki i medycyny. Technologia ta jest kamieniem milowym w rozwoju rozwiązań systemów obliczeniowych skali eksa (trylion obliczeń zmiennoprzecinkowych na sekundę).

System Nostromo jest obecnie największym systemem obliczeniowym o jednolitej architekturze procesorowej w Polsce. Oznacza to, że największe i najbardziej wymagające zadania obliczeniowe będą mogły wykorzystać
całą pulę 16,384 rdzeni obliczeniowych i 16TB pamięci operacyjnej dostępnych w Nostromo.

– IBM Blue Gene udostępnia naukowcom bezprecedensowe moce obliczeniowe. A najważniejsze jest to, w jaki sposób będą one wykorzystane do badań nad najczęściej występującymi chorobami cywilizacyjnymi, w szczególności: chorobami nowotworowymi, neurologicznymi, układu krążenia oraz schorzeniami związanymi ze starzeniem się – powiedział Ales Bartunek, Dyrektor Generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie.