Suszarki do paznokci groźne dla zdrowia. Powodują uszkodzenia DNA

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego twierdzą, że suszarki do paznokci, które emitują promieniowanie UV, mogą uszkadzać DNA i wywoływać mutacje w komórkach.
Suszarki do paznokci groźne dla zdrowia. Powodują uszkodzenia DNA

To szczególnie zatrważające, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, jak powszechnie wykorzystuje się tego typu instrumenty. Ich działanie opiera się na spektrum światła UV wynoszącym 340-395nm, dzięki czemu służą do utwardzania substancji chemicznych stosowanych w manicure żelowym. Solaria również wykorzystują promieniowanie UV (choć w innym celu), lecz tam spektrum jest nieco inne (280-400nm). Jego rakotwórcze działanie zostało wykazane już w przeszłości, ale spektrum związane z suszarkami do paznokci to osobny problem.

Czytaj też: Wyjść po prostu na spacer. Uciążliwy problem z zażywanymi lekami rozwiąże się sam

Autorzy badania, którego wyniki zostały zaprezentowane na łamach Nature Communications, wykorzystali trzy różne linie komórkowe, aby stwierdzić, że stosowanie tych urządzeń emitujących promieniowanie UV przez zaledwie 20 minut prowadzi do śmierci od 20 do 30 procent komórek. Trzy kolejne takie sesje powodowały natomiast śmierć od 65 do 70 procent komórek.

Na tym lista skutków się nie kończy, ponieważ ekspozycja na promieniowanie UV wywołała również uszkodzenia mitochondriów i DNA w pozostałych komórkach. Doprowadziła nawet do mutacji o wzorach, które można zaobserwować w przypadku raka skóry. Jakby negatywnych wieści było niewystarczająco wiele, to naukowcy odnotowali, że niektóre z uszkodzeń DNA nie podlegały naprawie wraz z upływem czasu.

Suszarki do paznokci wykorzystują spektrum promieniowania UV 340-395nm

Sami autorzy podkreślają jednocześnie, że do wyciągnięcia pełnoprawnych wniosków w zakresie powiązań między stosowaniem suszarek do paznokci, a zwiększonym wskaźnikiem zachorowań na raka, potrzebne będą dlugoterminowe badania. Mimo wszystko, nawet na obecnym etapie nietrudno dostrzec potencjalne ryzyko. Przede wszystkim warto byłoby się przekonać, czy niebezpieczeństwo dotyczy nawet pojedynczych zabiegów, czy może pojawia się dopiero w przypadku ich zwiększonej częstotliwości.

Czytaj też: Jedna ryba niczym miesiąc picia skażonej wody. Zatrważające doniesienia zza oceanu