Teoria ewolucji człowieka do poprawki? Te szczątki zasiały poważne ziarno niepewności

Znalezione w Turcji szczątki małpy sprzed 8,7 milionów podważają od dawna akceptowane koncepcje pochodzenia człowieka. Być może ponownie trzeba będzie zweryfikować naszą wiedzę na ten temat.

Analiza szczątek nowo zidentyfikowanego gatunku Anadoluvius turkae, odnalezionego w stanowisku skamieniałości Çorakyerler w pobliżu Çankırı w Turcji, wskazuje, że przodkowie afrykańskich małp człekokształtnych i ludzi mogli ewoluować w Europie przed migracją do Afryki między 7-9 mln lat temu.

Czytaj też: Gdzie sięgają korzenie rdzennych Amerykanów? Nowe badania wskazują na tajemniczego hominina

Odkrycia opisano w czasopiśmie Communications Biology, a współautorem badań jest międzynarodowy zespół kierowany przez prof. Davida Beguna z Uniwersytetu w Toronto i prof. Aylę Sevim Erol z Uniwersytetu w Ankarze.

Prof. David Begun z Uniwersytetu w Toronto mówi:

Nasze odkrycia sugerują, że homininy nie tylko wyewoluowały w Europie Zachodniej i Środkowej, ale spędziły tam ponad pięć milionów lat, rozwijając się i rozprzestrzeniając do wschodniej części Morza Śródziemnego, zanim ostatecznie rozprzestrzeniły się do Afryki, prawdopodobnie w wyniku zmieniającego się środowiska i zmniejszania się lasów.

Szczątki Anadoluvius turkae burzą obowiązujący porządek rzeczy

Homininy obejmują afrykańskie małpy człekokształtne (szympansy i goryle), ludzi (Homo sapiens) i ich kopalnych przodków (w tym Homo neanderthalensis i Homo erectus). Według nowych badań, homininy przemierzyły wschodnią część Morza Śródziemnego, a następnie migrowały do Afryki.

Czytaj też: Jak neandertalczyk z denisowianinem? Przodkowie człowieka kompletnie ignorowali różnice gatunkowe i mieszali się bez oporów

Wniosek opiera się na analizie dobrze zachowanej częściowej czaszki odkrytej na miejscu w 2015 roku, która obejmuje większość twarzoczaszki i przednią część mózgoczaszki. Teraz wykazano, że należy ona do gatunku Anadoluvius turkae.

Szczątki Anadoluvius turkae znalezione w Turcji /Fot. Communications Biology

Prof. David Begun dodaje:

Kompletność skamieniałości pozwoliła nam przeprowadzić szerszą i bardziej szczegółową analizę przy użyciu atrybutów zakodowanych w programie zaprojektowanym do obliczania powiązań ewolucyjnych.

Naukowcy twierdzą, że Anadoluvius był mniej więcej wielkości dużego samca szympansa (50–60 kg), bardzo dużego jak na szympansa i zbliżony do średniej wielkości samicy goryla (75–80 kg). Małpa ta żyła w suchym lesie i prawdopodobnie spędzała dużo czasu na powierzchni ziemi. Solidne szczęki wskazują na dietę obejmującą twarde produkty spożywcze, podobne do wzorców żywieniowych wczesnych ludzi w Afryce. Małpa ta współistniała z szeregiem zwierząt znanych ze współczesnych afrykańskich łąk i suchych lasów: żyrafami, nosorożcami, antylopami, zebrami, słoniami, jeżozwierzami, hienami i drapieżnikami podobnymi do lwów.

Czytaj też: Tajemnicza choroba ręki dotyka tylko nielicznych. Jej źródło nie pochodzi od Homo sapiens

Odkrycia potwierdzają, że Anadoluvius turkae jest gałęzią części drzewa ewolucyjnego, z której wywodzą się szympansy, goryle i ludzie. Anadoluvius i inne skamieniałe małpy człekokształtne z pobliskiej Grecji (Uranopithecus) i Bułgarii (Graecopithecus) tworzą grupę, która pod wieloma szczegółami anatomii i ekologii jest najbliższa najwcześniejszym znanym homininom, czyli ludziom. Nowe skamieniałości są najlepiej zachowanymi okazami tej grupy wczesnych homininów i stanowią jak dotąd najsilniejszy dowód na to, że grupa ta pochodzi z Europy, a później rozprzestrzeniła się w Afryce.