Tajemnica Titanica pozostawała nierozwiązana przez długie lata. Teraz udało się to zmienić

W 1998 roku nurek Paul Henry Nargeolet zauważył w pobliżu wraku Titanica na głębokości 2900 metrów tajemnicze zakłócenia w pracy sonaru. Lata później kolejna ekspedycja dostarczyła odpowiedzi na pytanie o przyczyny tych “szmerów”.

Wyprawa została zorganizowana przez OceanGate i wykazała, że na miejscu rozwinął się zaskakująco bogaty ekosystem. To o tyle zaskakujące, że przez ponad dwadzieścia lat przypuszczano, iż głęboko pod powierzchnią może kryć się inny wrak statku, spoczywający obok pozostałości ikonicznego transatlantyku.

Czytaj też: Opętania i egzorcyzmy. Coś sprawiło, że XVII-wieczni kolonizatorzy popadli w obłęd

Ta nowo odkryta struktura geologiczna została nazwana Nargeolet-Fanning Ridge, co jest związane z nazwiskami nurka Nargeoleta i Oisína Fanninga, specjalisty misji OceanGate Expeditions. Zdaniem uczestników wyprawy za nietypowymi zakłóceniami stoją bazaltowe formacje wulkaniczne.

Titanic zatonął w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku

Jak opisuje Steve Ross, główny naukowiec OceanGate Expeditions, na miejscu istnieje tętniący życiem morskim ekosystem. Badacza zaskoczyła różnorodność występujących tam gąbek, koralowców, homarów i ryb. Jak dodaje, odkrycie tego nieznanego wcześniej ekosystemu daje także możliwość porównania biologii w obrębie wraku Titanica. Odnotowane podobieństwa i różnice pomogą lepiej zrozumieć środowiska głębinowe.

W czasie ekspedycji powstały zdjęcia i nagrania, zebrano też próbki wody, które zostaną wykorzystane do analizy środowiskowego DNA. W efekcie naukowcy będą mogli oszacować stopień bioróżnorodności rafy oraz określić, jak rozwija się życie na tak dużych głębokościach.

Musimy podzielić się tymi informacjami ze społecznością naukową i decydentami, aby mieć pewność, że te wrażliwe ekosystemy otrzymają odpowiednią uwagę i ochronę, na którą zasługują.dodaje Murray Roberts z Uniwersytetu w Edynburgu

Czytaj też: Polskie złoto dla zuchwałych. Ponad tysiąc skrzyń ze złotem spoczywało na pustyni

Titanic zatonął w nocy z 14 na 15 kwietnia, w czasie swojego pierwszego rejsu przez Ocean Atlantycki. Po zderzeniu z górą lodową statek zaczął tonąć, co ostatecznie doprowadziło do śmierci około 1500 osób z ponad 2200 przebywających wtedy na pokładzie. Katastrofa miała przełożenie na poważne zmiany dotyczące zasad bezpieczeństwa na morzach i oceanach.