Tamaryny jak ludzie. Potrafią udawać lokalny „akcent”, by zjednać sobie inne małpy

Nie tylko ludzie starają się dopasować do grupy, w której przebywają. Według nowego badania również tamaryny – małpy wielkości wiewiórki – są mistrzami socjalizacji. Przejmują “akcent” swoich sąsiadów, żeby ich sobie zjednać.
tamaryny

Badanie dotyczyło dwóch różnych gatunków małp żyjących w brazylijskiej Amazonii – tamaryn białoczubych i ich kuzynów, tamaryn czerwonobrzuchych. Oba te gatunki dysponują  ograniczonym repertuarem dźwięków, które znają od dnia urodzenia. Używają ich do wzajemnego ostrzegania się przed nadchodzącymi drapieżnikami oraz podrywu, czyli komunikacji w okresie godowym.

Jak przebiega komunikacja między tamarynami

Choć tamaryny mówią bardzo podobnym “językiem”, każdy z gatunków wydaje dźwięki w nieco inny sposób. Można to porównać do tego, w jaki sposób Brytyjczycy i Amerykanie posługują się językiem angielskim.

Naukowcy odkryli, że kiedy małpy dzielą to samo środowisko, tamaryny czerwonobrzuche, które charakteryzują się większą elastycznością wokalną, zmieniają częstotliwość i czas trwania swoich rozmów. Przypomina to przyjmowanie tego samego “akcentu”, co ich kuzyni – tamaryny białoczube.

Prawdopodobnie pomaga to gatunkom zrozumieć siebie nawzajem i skutecznie rozwiązywać spory terytorialne, w przypadku, gdy dzielą to samo środowisko – twierdzi Jacob Dunn, główny autor badania i profesor nadzwyczajny biologii ewolucyjnej na Uniwersytecie Anglia Ruskin w Cambridge.

Gdzie mieszkają tamaryny?

Tamaryny pochodzące z Nowego Świata gatunek małpy z rodziny pazurkowcowatych (Callitrichidae). Większość jego przedstawicieli żyje w koronach drzew dżungli w dorzeczu Amazonki i innych częściach Ameryki Środkowej oraz Południowej.

Badacze wyróżniają 13 różnych gatunków tamaryn. Wszystkie charakteryzują się wagą piórkową (220-900 g) i niewielkimi rozmiarami (13-30 cm długości).

Jak żyją tamaryny?

Tamaryny są bardzo społecznym gatunkiem. Tworzą stada liczące nawet do 40 osobników, chociaż zwykle jest to grupa licząca 10 małp, w której relacje przypominają te w najbliższej rodzinie. W ramach takiej rodziny również samce aktywnie angażują się w wychowywanie potomstwa, niekiedy nawet zajmując się małymi między porami karmienia.

Ciąża tamaryn trwa około 140 dni. Samice zazwyczaj rodzą dwa młode – najczęściej bliźnięta. W wieku około miesiąca młode osobniki zaczynają jeść stały pokarm, jednak pozostają pod opieką matki przez kolejne 3-4 miesiące. W drugim roku życia osiągają pełną dojrzałość, stając niezależnymi członkami rodziny.

Wszystkie gatunki tamaryn

Taksonomia tamaryn nie jest prosta. Pierwotnie rodzaj Saguinus obejmował dziesięć gatunków, które następnie dzieliły się na kolejne “morfotypy” w oparciu o ich unikatowe wzory owłosienia. Następnie przeprowadzono pomiary dentystyczne, w wyniku których badacze ustalili, że istnieje jednak 15 gatunków tych małp.

Kolejne analizy sugerowały jednak, że niektóre z uznawanych za tamaryny gatunków oddzieliły się od swoich kuzynów około 10 milionów lat temu, w wyniku czego 2 gatunki przeniesiono do grupy Leontocebus.

Źródła:  Biology Dictionary, Science Alert.