Te odkrycia powinien znać każdy! TOP 10 najchętniej czytanych tekstów 2020

Ostatni dzień roku to tradycyjnie moment podsumowań. Z tej okazji przygotowaliśmy zestawienie 10 najpopularniejszych artykułów, które w 2020 roku przyciągnęły Wasze największe zainteresowanie. Czy znaliście je wszystkie?
Te odkrycia powinien znać każdy! TOP 10 najchętniej czytanych tekstów 2020

10. Tak zmienia się Słońce. NASA stworzyła film z 425 mln zdjęć

Obserwacje mają pozwolić zrozumieć wpływ Słońca m.in. na pogodę kosmiczną (fot. NASA)

425 milionów zdjęć, 20 milionów gigabajtów danych i 61 minut filmu, na którym przy akompaniamencie majestatycznej muzyki możemy podziwiać, jak w ciągu dekady zmieniało się nasze Słońce. Jedna sekunda to jeden dzień.

9. Cesarzowa Sisi – piękna, zdolna, kochana przez lud. Skąd więc „syndrom Sisi”?

Cesarzowa Sisi – piękna, zdolna, kochana przez lud. Skąd więc „syndrom Sisi”? (fot. Getty Images)

Sisi jest jedną z najlepiej znanych postaci historycznych. Bez wątpienia jednym z powodów wzmożonego zainteresowania jej osobą było nieszczęśliwe życie oraz tragiczna śmierć. W dodatku cesarzowa uważana była powszechnie w drugiej połowie XIX wieku za najpiękniejszą kobietę na świecie. Skąd więc syndrom Sisi?

8. Dlaczego nie znamy obcych cywilizacji? Rosyjski fizyk twierdzi, że mogliśmy je zniszczyć

Obcy powinni się nas obawiać? (fot. Getty Images)

Rosyjski fizyk teoretyczny zaproponował – jak sam mówi – pierwsze i ostatnie wytłumaczenie paradoksu Fermiego dotyczący obecności obcych na Ziemi. Twierdzi, że rozwiązanie to jest „trywialne” i „trudne do zaakceptowania”.

7. Ostatnie mamuty na Ziemi były potwornie zmutowane

Ostatnie żyjące mamuty cierpiały na wiele dolegliwości (fot. za Getty Images/Hulton Collection)

Większość tych włochatych, dalekich przodków słoni zniknęła z naszej planety wraz z końcem ostatniej epoki lodowcowej. Małe, odizolowane od świata populacje zdołały się utrzymać nieco dłużej. Za życie w małych społecznościach zapłaciły jednak olbrzymią cenę w postaci ciężkich mutacji genetycznych.

6. 18 mln dolarów ukryte w ścianie willi Escobara. Znalazł je jego bratanek

Dom Pablo Escobara w Madellin (fot. Getty Images)

W ścianie dawnego domu Pabla Escobara w Medellín znaleziono plastikową torbę, a w niej 18 mln dolarów, czyli ponad 70 mln złotych. Nietypowego odkrycia dokonał bratanek nieżyjącego barona narkotykowego.

5. Z Chin do USA trafiają „dziwne przesyłki” z nasionami. „Pod żadnym pozorem nie sadzić”

Nasiona mogą zagrozić lokalnym gatunkom (fot. Facebook/Alabama Department of Agriculture & Industries)

„Nie sadzić nasion nieznanego pochodzenia” – ostrzega w specjalnym komunikacie amerykański Inspektor ds. Zdrowia Zwierząt i Roślin (Animal and Plant Health Inspection Service). Ostrzeżenie to odpowiedź na pojawiające się w całych Stanach Zjednoczonych doniesienia o paczkach dostarczanych z Chin, w których znajdują się nasiona.

4. Rosjanie ujawnili film z największej eksplozji atomowej w historii

ROSATOM

Rosyjska Państwowa Korporacja Energii Jądrowej ROSATOM z okazji 75-lecia przemysłu atomowego upubliczniła 40 minut częściowo nieznanych, a częściowo poprawionej jakości materiałów filmowych dotyczących wybuchu największej bomby w historii, wodorowego ładunku o nazwie kodowej ”Iwan”, po latach nazwanej Car-bombą.

3. Zrekonstruowano twarz dziecka, które żyło w starożytnym Egipcie. Pomógł tomograf i portret trumienny

Twarz chłopca zrekonstruowano bez otwierania sarkofagu (Image: © Nerlich AG, et al. PLOS One (2020); CC BY 4.0)

Zespół naukowców z Muzeum Egipskiego w Monachium dokonał cyfrowej rekonstrukcji twarzy chłopca, którego szczątki spoczywają w sarkofagu od tysięcy lat. Badaczom udało się także ustalić wiek i przyczynę śmierci dziecka.

2. Zmutowane komary-komandosi czekają na wypuszczenie. Mają zlikwidować niebezpieczną kolonię owadów

Getty Images

Lokalni urzędnicy na Florydzie właśnie zatwierdzili uwolnienie genetycznie zmodyfikowanych 750 milionów komarów. Chodzi o zmniejszenie lokalnej populacji tych owadów, które przenoszą niebezpieczne choroby jak denga lub wirus Zika.

1. Zagadka “mumii krzyczącej kobiety” rozwiązana. Po przeszło 100 latach od odkrycia

Fot. Cairo University via dr Zahi Hawass/Facebook

Dzięki badaniom tomograficznym udało się ustalić przyczynę śmierci „krzyczącej kobiety”, której intrygującą mumię znaleziono jeszcze w XIX wieku w egipskim grobowcu.