Telefon dekoncentruje

Rozmowy telefoniczne wykonywane podczas chodzenia po ulicach do tego stopnia absorbują ludzi, że nie zwracają oni uwagi nawet na niecodzienne zjawiska, zachodzące wokół nich.

Rozmawiający przez komórkę przechodnie nie zauważają na przykład kolorowego clowna, jeżdżącego na monocyklu. Są to wyniki badania przeprowadzonego przez Irę E. Human z Western Washington University.

Na głównym placu miasteczka uniwersyteckiego badaczka przeprowadziła dwa ciekawe eksperymenty. W trakcie pierwszego doświadczenia badacze obserwowali przechodniów (ponad 300 osób z urządzeniami elektronicznymi lub bez nich) i liczyli, ile czasu zabierze im przejście przez plac.

Najszybszymi okazali się przechodnie słuchający odtwarzaczy mp3. Przejście przez plac zajmowało im średnio 74 sekundy. Przechodnie bez elektronicznych gadżetów pokonywali plac w 75 sekund, natomiast rozmawiający przez komórki przechodzili przez plac w ciągu aż 83 sekund – osoby takie szły nie tylko wolniej, lecz również częściej zmieniały kierunek swojego ruchu. Jak zauważyli badacze, rozmawiający przez telefony nie patrzyli na otoczenie i rzadziej witali się ze swoimi znajomymi.

W kolejnym doświadczeniu na placu znalazł się kolorowy clown, balansujący na jednokołowym rowerze. Naukowcy pozwolili 150 osobom przejść przez plac, a następnie pytali je, czy nie zauważyły czegoś niezwykłego w najbliższym otoczeniu. Okazało się, że najbardziej spostrzegawcze były osoby chodzące parami, podczas gdy rozmawiający przez telefon – w porównaniu z osobami słuchającymi muzyki czy przechodniami niekorzystającymi z żadnych gadżetów – dwa razy rzadziej zauważali cyrkowca. Mówiąc wprost, podczas przechodzenia przez park clowna zauważała jedynie co czwarta osoba rozmawiająca przez telefon.

Jeśli osoby mówiące przez komórkę nie zauważają ciekawych nowych obiektów nawet podczas tak prostej czynności, jaką jest chodzenie, wystarczy sobie wyobrazić, jak zachowują się one podczas jazdy samochodem. Wiadomo przecież – mówi autor doświadczenia, – że prowadzenie samochodu pochłania o wiele więcej uwagi, niż spacer po parku.

Inni naukowcy uważają, że rozmawianie przez komórkę podczas jazdy samochodem czterokrotnie zwiększa ryzyko wypadku samochodowego.  JSL