Tysiąc reakcji w jednym mikrochipie

Na powierzchni chipa o wymiarach znaczka pocztowego może się zmieścić prawie całe laboratorium chemiczne. Chip jest najnowszym wynalazkiem specjalistów z University of California w Los Angeles.

Naukowcom udało się stworzyć mikrochip sterowany za pomocą zwykłego komputera, który może przeprowadzać ponad tysiąc reakcji chemicznych jednocześnie. System oparty jest na technologii mikrofluidycznej, a więc na systemie mikroskopijnych komór i kanalików, które są w stanie dozować dawki substancji o niewidocznych gołym okiem rozmiarach. Niezwykle cenne cząsteczki enzymów białkowych, niezbędne do przeprowadzenia jednej reakcji w tradycyjnym laboratorium, mogą zostać rozłożone przez chip na mikroskopijne dawki, każda z których weźmie udział w setkach równolegle przeprowadzanych reakcji. Cały proces staje się nie tylko szybszy, lecz również tańszy – twierdzą naukowcy.

Aby znaleźć cząsteczkę o leczniczym działaniu, która zwiąże się z enzymem białkowym, katalizując określony proces w komórce, należy przeprowadzić szereg reakcji. Takie poszukiwania mogą zająć lata. Tymczasem wynaleziony mikrochip przeprowadza niezbędne reakcje równocześnie W doświadczeniu testowym mikrochipowi udało się znaleźć potencjalny inhibitor (a więc substancję spowalniającą reakcję) enzymu anhydrazy węglanowej byka. Z tysiącem cykli skomplikowanych procesów, takich jak wybranie próbki, zmieszanie czy rozdzielenie kilku reagentów, chip poradził sobie w ciągu kilku godzin.

Otrzymane dane naukowcy na razie analizują ręcznie  –  mają jednak nadzieję na to, że być może uda się automatyzować również tę analizę. W następnej kolejności trzeba będzie dokonać wyboru reakcji, które ma przeprowadzać mikrochip. Badacze mają zamiar rozpocząć od tych reakcji, które wymagają użycia mało dostępnych substancji. Propozycją biologów jest na przykład badanie kinaz – enzymów odgrywających ważną rolę w procesach transformacji nowotworów złośliwych. JSL