Najważniejsze stanowisko archeologiczne w Europie? Znajdują się tam pamiątki z epoki żelaza

Uppåkra to stanowisko archeologiczne znajdujące się w Szwecji i słynące ze znalezisk wywodzących się z epoki żelaza. Działający tam naukowcy zbierają kluczowe informacje na temat struktury ówczesnej władzy.

Uppåkra to również największa osada z epoki żelaza w krajach nordyckich i jedno z najbogatszych w znaleziska archeologiczne stanowisk w Europie Północnej. Dotychczas prowadzone tam działania miały jednak charakter okresowy i obejmowały niewielki obszar. W ostatnich tygodniach doszło do przełomu, a wykopaliska nabrały tempa.

Czytaj też: Skremowane kości sprzed 10 tysięcy lat. W kraju naszych sąsiadów dokonano nietypowego odkrycia

Istotną rolę w prowadzonych przez archeologów działaniach odgrywają nowe metody, dzięki którym przeszłość można poznawać na kilka różnych sposobów. Na przykład sekwencjonowanie DNA, w połączeniu z analizami izotopowymi strontu, tlenu, węgla i azotu, dostarcza informacji na temat pokrewieństwa, mobilności, zwyczajów i medycyny w kulturach sprzed tysięcy lat.

Wyodrębniamy DNA z gleby uprawnej, jest to metoda zupełnie nowa, co w zasadzie oznacza, że pobieramy próbkę gleby i wyodrębniamy całe dostępne DNA. […] W połączeniu z innymi metodami, takimi jak mikromorfologia, archeogenetyka oraz analizy izotopowe i radiograficzne, daje nam duże szanse na uzyskanie dość szczegółowego obrazu warunków prehistorycznych w Uppåkra.wyjaśniają Torbjörn Ahlström i Sandra Fritz

Wśród pytań, na które naukowcy szukają odpowiedzi wymienia się między innymi kwestię tego, czy Uppåkra została narażona na kontakt z dżumą Justyniana, która przetoczyła się przez Europę w kilku falach między 1300 a 1700 rokiem. Pewnym jest, iż w VI wieku Niemcy i Anglia doświadczyły tej epidemii, jednak pozostawało niejasne, czy podobne problemy wystąpiły również w Skandynawii.

Uppåkra to stanowisko archeologiczne znajdujące się w Szwecji

Co ciekawe, na pozostałości tej osady natrafiono stosunkowo niedawno, bo w 1934 roku. Na przestrzeni kolejnych dekad archeologom udało się odnaleźć tam około 28 000 artefaktów, do których zalicza się między innymi ceramikę, zwęglone kości i węgiel drzewny. Na terenie o powierzchni 50 hektarów odnaleziono także miejsce odprawiania rytuałów religijnych. Naukowcy mają świadomość, iż postępy w dalszych poszukiwaniach umożliwią im nakreślenie hierarchii władzy oraz powiązań między ówczesnymi społeczeństwami i ich elitami.

Czytaj też: Kryptonim “Korona”. Jaka historia kryje się za jednym z najcenniejszych skarbów ubiegłego wieku?

Wśród metod wykorzystywanych na potrzeby poszukiwań członkowie zespołu z Uniwersytetu w Lund wymieniają między innymi mikromorfologię, georadar, badania materiału genetycznego, a także analizy izotopów strontu oraz azotu.