Smoki z Walii. To pierwsze takie dowody znalezione przez naukowców

Na fladze Walii można dostrzec wizerunek Czerwonego Smoka. Nie znalazł się on tam przypadkowo, choć nowe ustalenia poświęcone walijskim smokom niekoniecznie pokrywają się z genezą flagi tego kraju. Co dokładnie udało się ustalić naukowcom?
Smoki z Walii. To pierwsze takie dowody znalezione przez naukowców

Przedstawiciele Uniwersytetu w Bristolu prowadzili badania poświęcone dinozaurom zamieszkującym ten obszar przed milionami lat. O szczegółach zebranych informacji piszą teraz na łamach Proceedings of the Geologists’ Association. Sprawa jest szczególnie interesująca ze względu na fakt, że mówimy o jednych z pierwszych dowodów na występowanie dinozaurów w tym kraju.

Czytaj też: Afryka nie tylko kolebką ludzkości, ale i dinozaurów. Na tę sensację czekaliśmy długie lata

Dopiero ostatnia dekada przyniosła istotne postępy w tym zakresie, ponieważ paleontolodzy zgromadzili szczątki dinozaurów. Mimo to wciąż brakowało informacji na temat warunków, w jakich owe zwierzęta funkcjonowały na co dzień. Nowe ustalenia prowadzą do konkluzji, jakoby walijskie dinozaury sprzed 200 milionów lat zamieszkiwały tropikalną nizinę położoną nad morzem.

Smoki pojawiają się w wielu walijskich symbolach. Jeśli zaś chodzi o szczątki tamtejszych dinozaurów, to dopiero ostatnia dekada przyniosła istotne postępy w zakresie ich znajdowania

Arenę działań uczestników wykopalisk stanowiło Lavernock Point. Tamtejsze klify są źródłem cennych informacji na temat odległej przeszłości i zawierają liczne szczątki. Poza rybami czy gadami morskimi zdarzają się też pozostałości dinozaurów. I to właśnie te ostatnie wzbudzają najwięcej emocji. Analiza miejsca, w którym spoczywały szczątki sugeruje, że znajdował się tam tropikalny archipelag.

Czytaj też: Wymarły gad z terenów Polski robił coś przedziwnego z szyją. Uczeni odkryli, co takiego

Zamieszkiwały go zarówno dinozaury wodne, jak i lądowe, choć przez długi czas brakowało twardych dowodów, które by to potwierdzały. Zdaniem ekspertów wspomniane stanowisko jest jednym z najważniejszych w całej Walii, jeśli mowa o paleontologicznych odkryciach tam dokonywanych. W ramach ostatnich wysiłków członkowie zespołu badawczego zidentyfikowali szczątki dużego zwierzęcia podobnego do plateozaura. Natknęli się również na kości mogące należeć do ​​​​drapieżnego teropoda. Wnioski wyciągnięte na podstawie ekspertyz dotyczących tych szczątków powinny pozwolić na stworzenie kompleksowego obrazu dawnego walijskiego ekosystemu.