Wiatry słoneczne powodują uderzenia piorunów

Naukowcy odkryli, że liczba piorunów się zwiększa, gdy w atmosferze znajduje się więcej naładowanych cząsteczek słonecznych. Aktywność Słońca jest ściśle monitorowana przez satelity. Dzięki temu badacze będą w stanie przewidzieć, kiedy można się spodziewać gwałtownych piorunów.

Aktywność Słońca powoduje silne błyskawice i uderzenia piorunów na Ziemi.

Zdaniem jednego z autorów badania, błyskawica stanowią istotne zagrożenie. Każdego roku pioruny trafiają w ok. 24 tys. osób. Możliwość przewidywania, kiedy nastąpi uderzenie, może się okazać bardzo przydatna.

Piorun odbiera życie jednej osobie na dziesięć porażonych. Życie pozostałych wywraca do góry nogami

Rotacja Słońca sprawia, że nasza gwiazda wyrzuca naładowane cząsteczki, które lecą z prędkością ok. 400-800 km na sekundę. Cząsteczki, które trafiają do atmosfery Ziemi powodują m.in. występowanie zjawiskowych Zorzy Polarnych. Nowe badania pokazują, że wpływają także na pogodę na Ziemi.

Wiatry słoneczne nie są stałe. Wieją raz z mniejszą, raz z większą prędkością. A ponieważ Słońce się obraca, mogą zetknąć się ze sobą, co powoduje nagromadzenie cząsteczek. Teraz badacze odkryli zależność między intensywnością słonecznych wiatrów i występowaniem błyskawic.