Egipska piramida zawiera tajemniczą komnatę. Ta pozostaje zamknięta od 4500 lat

Wielka Piramida w Gizie to jeden z najsłynniejszych zabytków w historii. Wiąże się z nim intrygująca historia.
Egipska piramida zawiera tajemniczą komnatę. Ta pozostaje zamknięta od 4500 lat

We wnętrzu wspomnianej piramidy znajduje się bowiem sporych rozmiarów komnata, która pozostaje zamknięta od momentu jej wybudowania, co miało miejsce około 4500 lat temu. Jedna z hipotez sugeruje, że to tajna komora wykorzystana do pochowania faraona Cheopsa, który stał za rozpoczęciem budowy. Naukowcy już przed laty przeskanowali budynek, korzystając w tym celu z dobrodziejstw tomografii mionowej.

Czytaj też: Jedno ciało i dwa serca. Tego chłopca pochowano w nietypowy sposób

Metoda ta opiera się na mionach, czyli ujemnie naładowanych cząstkach powstających dzięki promieniom kosmicznym. Cała magia dzieje się, gdy te wchodzą w interakcje z atomami tworzącymi górne warstwy atmosfery naszej planety. Na podobnej zasadzie jak promieniowanie rentgenowskie może przenikać przez ciało i umożliwiać obrazowanie kości, tak miony mogą służyć do zaglądania przez przeszkody wydające się nie do pokonania, takie jak ściany i fundamenty.

Jak wyjaśniają autorzy badań, do osiągnięcia tego celu konieczne jest rejestrowanie pozycji i kierunku każdego mionu. Szczegóły na ten temat zostały przed laty zaprezentowane w Nature. Przeprowadzone w 2017 roku poszukiwania zakończyły się odnalezieniem pierwszej dużej wewnętrznej struktury znalezionej w Wielkiej Piramidzie w Gizie od XIX wieku.

Wielka Piramida w Gizie została wybudowana na zlecenie Cheopsa

O obecności tej pustej przestrzeni świadczą wyniki trzech różnych obserwacji z użyciem mionów, dlatego trudno mówić o błędach w odczytach danych. Jedna z hipotez zakłada, iż do powstania komnaty doprowadził sposób budowy samej piramidy. W takich okolicznościach wewnętrzna rampa zostałaby użyta do przeniesienia fragmentów dachu na miejsce, które wypełniono gruzem bądź pozostawiono.

W myśl innego scenariusza mówi się natomiast o przeznaczeniu komory do ukrycia szczątków faraona Cheopsa. Prace archeologiczne z XIX wieku doprowadziły bowiem do odnalezienia sarkofagu, lecz – ku zaskoczeniu naukowców – nie znajdowały się w nim szczątki Cheopsa. Jeśli te nie zostały wykradzione, to być należy wziąć pod uwagę alternatywny bieg historii. Kluczem do rozwiązania zagadki byłaby wtedy nieznana, czwarta komora, w której umieszczono mumię faraona. Naukowcy się rzecz jasna nie poddają i wychodzą z coraz to nowymi pomysłami mającymi na celu rozwiązanie zagadki raz na zawsze.

Czytaj też: Miała być replika – jest oryginał. W muzeum znajdował się miecz sprzed 3000 lat