W Holandii powstaje niezwykły budynek. To prawdziwy las w środku miasta

W Utrechcie powstaje budynek, w którym poczujecie się, jak w środku lasu. To kolejny niezwykły projekt genialnego Stefano Boeriego.
Wonderwoods /Fot. Stefano Boeri Achitetti

Dzisiaj budynek pokryty zielenią nie robi już takiego wrażenia jak 15 czy jeszcze 10 lat temu. I nie chodzi tu bynajmniej o zielony kolor, a o żywe rośliny! Trend ten jest wyraźny we współczesnej architekturze, a w czasach zdominowanych przez ekologię i “naturalne” rozwiązania, jest to szczególnie ważne.

Czytaj też: Gigantyczne złoża metali ziem rzadkich na dnie oceanu. Transformacja energetyczna dostanie skrzydeł

Niewielu projektantów zrobiło dla popularyzacji trendu pokrywania budynków zielenią tak dużo jak Stefano Boeri. To właśnie on stworzył Bosco Verticale, czyli parę mieszkalnych wieżowców w dzielnicy Porta Nuova w Mediolanie, które niemal w całości są pokryte roślinami. Na powierzchni 8900 m2 specjalnych balkonów, tarasów i dachów rośnie ponad 900 drzew! Budynki oddano do użytku już w 2014 r., a od tego czasu wzorowało się na nich wielu innych projektantów. Ale Stefano Boeri nie zatrzymuje się.

Ten budynek rocznie wyprodukuje 41 ton tlenu rocznie

Wonderwoods to projekt opracowany przez Stefano Boeri Achitetti i MVSA Architects, który ma na celu stworzenie najbardziej zaawansowanego połączenia miasta i żywej przyrody w centrum Utrechtu. Wkład Stefano Boeri Architetti to wieża o wysokości 105 m, w której znajdzie się ok. 200 mieszkań i powierzchni biurowych, a także restauracja i znacząca architektura krajobrazu. Wieża pomieści na swoich elewacjach około 10 000 roślin 30 różnych gatunków, co odpowiada roślinności jednego hektara lasu, co przełoży się na produkcję ok. 41 ton tlenu rocznie. Wonderwoods Vertical Forest ma być nowym centrum odnowy biologicznej w Utrechcie.

Obecność 360 drzew oraz 9640 krzewów i kwiatów najlepiej opisuje charakter zrównoważonej wieży, zdolnej do pochłaniania około 5,4 ton CO2 rocznie przy pełnej wydajności, a także znacznej ilości drobnych cząstek (mikrocząsteczek sodu). Dzięki filtrującemu działaniu liści, mikroklimat, jaki może wytworzyć się na tarasach, będzie wyjątkowy, idealny dla osób notorycznie drażnionych przez smog i zanieczyszczenia powietrza. Szacunki wskazują, że nie będzie potrzeby stosowania tu dodatkowych źródeł klimatyzacji, gdyż rośliny zrobią wszystko, co trzeba.

Czytaj też: Ambitny projekt MIT. Tak chcą ocalić dziedzictwo Afganistanu od zapomnienia

Zieleń będzie pielęgnowana przez grupę “latających ogrodników”, którzy będą regularnie dbać o wszystkie rośliny, by utrzymać je w idealnym stanie – jak w przypadku kilku innych projektów Boeri. Nie ujawniono, w jaki sposób wszystkie rośliny będą nawadniane, choć w innych budynkach włoskiego architekta zastosowano naturalne systemy przechwytywania wody deszczowej – podobnie zapewne będzie tutaj.

Ekipa zajmująca się instalacją roślin w budynku /Fot. Milan Hofmans

Prace nad Wonderwoods są w toku, a rośliny i drzewa są obecnie instalowane przy użyciu dźwigów i ogrodników pracujących na wysokościach. Oczekuje się, że projekt zostanie ukończony w połowie 2024 roku.