W 2025 roku we Wrocławiu ruszy kompleksowy remont w jednej z ważniejszych komunikacyjnie i architektonicznie części miasta – w okolicach Dworca Głównego. W planach są prace o bardzo szerokim zakresie. Inwestycja ma na celu poprawę infrastruktury torowo-drogowej, modernizację peronów oraz przebudowę przestrzeni otaczającej XIX budynek. Podróże będą mniej komfortowe, a Wrocławianie będą pewnie mieli kolejne powody do narzekań.
Wrocław przebuduje okolice Dworca Głównego
Na ulicy Suchej, kluczowej arterii łączącej Dworzec Główny z Dworcem Autobusowym, już rozpoczęły się prace przy montażu nowej sygnalizacji świetlnej (między Borowską i Joannitów). To jednak dopiero przedsmak większych zmian – do 2027 roku ma tu powstać zupełnie nowe torowisko tramwajowe, będące elementem nowego węzła przesiadkowego. Wszystko będzie odbywać się w cieniu centrum handlowego Wroclavia, otwartego dla klientów zaledwie 8 lat temu.
Remont jest jednak potrzebny. W ostatnich miesiącach znacząco wzrósł tu ruch autobusowy, co jest konsekwencją uruchomienia wydzielonego korytarza w kierunku Jagodna. Autobusy kursują od 5 maja. Dojeżdżający do pracy oszczędzają nawet 10 minut w jedną stronę i nie podróżują w tłoku. Na Suchej zrobiło się jednak nieprzyjemnie. Już po zapadnięciu decyzji o remontach miał tam miejsce śmiertelny wypadek – kierowca Flixbusa potrącił 78-latkę. Sygnalizacja świetlna powinna zwiększyć bezpieczeństwo i zostanie włączona do wrocławskiego Inteligentnego Systemu Transportu (ITS), co umożliwi lepszą regulację ruchu w czasie rzeczywistym.
To nie koniec. Ul. Sucha, znajdująca się na południe od Dworca Głównego (czyli od jego mniej atrakcyjnej wizualnie strony) ma być częścią nowego węzła przesiadkowego z torowiskiem tramwajowym do końca 2027 roku. Ta inwestycja wpisuje się we Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy, realizowany do 2032 roku. Inwestycja znacząco ułatwi poruszanie się po centrum miasta, ale Wrocławianie już mają obawy o jego terminowość. W planach są też remonty przejazdów drogowo-torowych, co z pewnością spowoduje opóźnienia tramwajów i utrudnienia w ruchu drogowym.
Dworzec Główny w rękach konserwatorów
Jeśli planujesz odwiedzić Wrocław lub regularnie podróżujesz tam koleją, musisz przygotować się też na pewne utrudnienia w samym jego sercu. Perony 4 i 5 oraz wyjścia na nie będą modernizowane, remont planowany jest także w przejściach podziemnych, które łączą perony z resztą dworca. Tak zwany tunel miejski, łączący dworzec z otaczającą przestrzenią miejską, ma zostać rozbudowany i będzie łatwiej dostępny dla osób z ograniczoną mobilnością.
Czytaj też: Pierwsza lokomotywa wodorowa na polskich torach. W sierpniu ruszy wyjątkowy eksperyment
Przed głównym wejściem do pięknego budynku Dworca Głównego znajduje się elegancki plac z podświetlaną fontanną. Pod nim zaś ma powstać parking podziemny.
Zmiany są potrzebne. W 2024 roku stację Wrocław Główny odwiedziło aż 108 milionów pasażerów. Stolica Dolnego Śląska ma tym samym największy kolejowy węzeł przesiadkowy w kraju. W miarę zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, a nie z samochodów, liczba pasażerów będzie rosła.
Wisienką na torcie tych remontów mają być prace konserwatorskie, które mają zachować historyczny charakter XIX-wiecznego gmachu Dworca Głównego.