Helen Pluckrose (humanistka), James A. Lindsay (matematyk) oraz Peter Boghossian (filozof zajmujący się myśleniem krytycznym) pracowali przez rok. Swoje prace kierowali do wydziałów zajmujących się "cultural/identity studies" czyli problemami ról społeczno-kulturowych płci (gender studies), feminizmem, zagadnieniami dotyczącymi ras i klas społecznych. 

Autorzy projektu zaznaczają już na początku swojego podsumowania, że nie chcą uderzać w zasadność takich badań, nie chcą także ośmieszać realnych problemów. Jako swój cel obrali natomiast pokazanie sposobu w jaki się uczy, który podporządkowany jest przekazaniem konkretnych poglądów, a nie krytycznej dyskusji naukowej. Cała trójka przedstawia się jak lewicowi intelektualiści. Mimo tego zauważają, że w nauczaniu uniwersyteckim „coś poszło nie tak”. 

- Powstała kultura, w której tylko pewne konkretne wnioski są dozwolone, takie które przedstawiają bycie białym oraz męskość jako problem – mówi James Lindsay.

Naukowcy postanowili stworzyć prace dla kierunków przedkładających punkty widzenia nad obiektywną prawdę. Jako, że te punkty widzenia dotyczą społecznych problemów nazwano je krzywdami - „grieve”, a zajmujące się nimi badania - „grevance studies”, nawiązując do gender studies. 

Zespół postanowił sprawdzić, czy da się przekonać uznane naukowe media do publikacji prac, które porzucają zdrowy rozsądek i obiektywizm by udowodnić tezę zgodną z poglądami, nawet jeśli teza jest wyjątkowo absurdalna. Niezależnie od wyniku eksperymentu cała trójka zgodziła się go upublicznić po roku, góra dwóch.

Dodatkowo w przypadku gdy którakolwiek z redakcji czy uczelni zaczęła wyrażać wątpliwości czy przypadkiem nie jest to dowcip zdecydowano się od razu odkrywać karty i tłumaczyć cel eksperymentu, by uniknąć kłamstwa. Akcja wystartowała 16 sierpnia 2017. 

- Zauważyłem coś na kształt religijnej architektury, gdzie przywilej został zrównany z grzechem. Masz przywileje – grzeszysz – tłumaczy James Lindsay – Uznano, że edukacja to miejsce, gdzie powinno się to naprawiać.

W ciągu roku udało im się opublikować siedem prac, jedna z nich została wyróżniona stypendium dziennikarskim. 

Co znajdowało się w tekstach? Przytoczmy trzy spośród zaakceptowanych przez dziennikarzy i recenzentów. 

1. "Dog Park" - Reakcje ludzkie na kulturę gwałtu oraz performatywność queer w parkach do wyprowadzania psów w Portland, w stanie Oregon. 

Teza: Parki spacerowe dla psów to miejsca ekspresji kultury gwałtu u czworonogów i ciągłej opresji. Obserwując je można wysnuć wnioski, co do tego jak oduczyć mężczyzn przemocy seksualnej oraz bigoterii, na którą są podatni.

Status: przyjęta, opublikowana