NAUKA I ŻYCIE CODZIENNE

Badania prowadzone w CERNie nie są powodowane przyczynami ekonomicznymi ani chęcią ulepszania życia. Wynikają z ciekawości, potrzeby odkrywania, poznania, zrozumienia świata i Wszechświata. Jednak zarówno odkrycia, jak i metody badań naukowych mogą i znajdują zastosowanie w naszej codzienności. Technologię, wykorzystaną do budowy Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC) zastosowano także konstruując Eurotunel łączący Francję z Wielką Brytanią. Detektory wykorzystywane są w kontroli celnej i medycynie (badania PET).

W 1989 fizyk i programista Tim Berners-Lee, pracując nad usprawnieniem wymiany informacji pomiędzy badaczami opracowującymi wyniki eksperymentów prowadzonych w akceleratorze LEP (poprzednik LHC), stworzył język HTML oraz protokół HTTP.qc. W ten sposób powstała pierwsza strona www. Korzystając z wynalazku kolegi z pracy, członkinie zespołu muzycznego „The Horribles Cernettess” jako pierwsze założyły stronę i umieściły w internecie zdjęcie.

CERN I POPKULTURA

Cząstki elementarne, Wielki Zderzacz Hadronów (LHC), boska cząstka czy produkcja antymaterii to pojęcia, które zadomowiły się w kulturze masowej podobnie jak słynne równanie Einsteina: E=mc2. Stały się symbolami, określającym ducha naszych czasów. Inspirują pisarzy bestsellerów (znajdziemy je w „Aniołach i Demonach” Dana Browna) oraz filmowców (serial „FlashForward” Davida S. Goyera, sitcom „Big Bang Theory”, czy kultowa kreskówka „South Park”). Wizualizacje cząstek i LHC znajdziemy na koszulkach, wlepkach, internetowych tapetach. Model atomu jest tak popularnym znakiem graficznym jak jing-jang czy „pacyfka”. Ostatnio w sprzedaży pojawiły się nawet maskotki wyobrażające cząstki elementarne. Czy to oznacza, że cały świat kocha fizykę? Chce ją zrozumieć?

Naukowcy pracujący w CERNie dostrzegają ten potencjał i żywo reagują na tak duże zainteresowanie. Starają się przekazywać informacje o swojej pracy w zrozumiały i atrakcyjny sposób. Niejednokrotnie, ze śpiewem na ustach. Amerykańska dziennikarka naukowa Kate Mc Alpine, pracując w CERNie nagrała „Large Hadron Rap”, opowiadający o działaniu Wielkiego Zderzacza Hadronów. Teledysk umieszczony w internecie obejrzało ponad 7,5 milionów osób. W ślady Kate poszedł chór naukowców, tworząc własny utwór wysławiający pracę badawczą i bozon Higgsa. W tunelach LHC nakręcony został także pełnometrażowy amatorski horror „Decay”, a twórcy gry Angry Birds współpracują z CERNem, tworząc nowy program dla najmłodszych.