Już wiemy, skąd przybyły wszy. Te paskudy towarzyszą nam od dawna

Nowe badanie wykazało, że wszy ewoluowały wraz ze swoimi ludzkimi żywicielami tak bardzo, że ich geny odzwierciedlają fale migracji ludzi do obu Ameryk z Azji i Europy.
Wszy nawet dzisiaj stanowią poważny problem /Fot. Freepik

Wesz ludzka (Pediculus humanus) to gatunek wszy należący do rodziny Pediculidae, pasożytujący na człowieku i powodujący wszawicę. Analiza genetyczna ujawniła wyraźny podział na wszy pochodzące z Azji i z Europy. Hybrydy wesz azjatyckich i europejskich zamieszkują Amerykę Północną i Południową, podczas gdy wszy, które wyewoluowały w Azji, dominują w Ameryce Środkowej.

Czytaj też: Pasożyty giną na potęgę. Nie jest to jednak optymistyczna wiadomość – powód jest wszystkim dobrze znany

Ten genetyczny miszmasz zrodził pytania o wpływ migracji ludzi na ewolucję naszych najstarszych i najbardziej “lojalnych” pasożytów. Szczegóły opisano w czasopiśmie PLOS One.

Wszy przybyły do Ameryk razem z pierwszymi ludźmi

Wszy towarzyszą ludziom od dwóch milionów lat. Są pasożytami obligatoryjnymi, co oznacza, że nie mogą przeżyć z dala od ludzkiego żywiciela dłużej niż jeden lub dwa dni. Ale utrzymanie tej “wyjątkowej” relacji wymagało wspólnego ewoluowania owadów z ludźmi i innymi hominidami przez tysiąclecia.

Czytaj też: Nie każdy pasożyt to coś złego. Ten na przykład znacząco wydłuża życie

Genomy wesz zawierają wskazówki dotyczące przemieszczania się ludzi na kontynentach. W poprzednim badaniu naukowcy przeanalizowali DNA 75 pasożytów i wykryli różnice między wszami północnoamerykańskimi, europejskimi i azjatyckimi. Teraz uczeni zwiększyli wielkość próby i zsekwencjonowali geny 274 żywych wesz ludzkich z 25 lokalizacji na całym świecie. Potwierdzili, że w Azji i Europie istnieją dwie odrębne linie genetycznie tych owadów, ale w przypadku obu Ameryk wyniki były mniej jednoznaczne.

Podczas gdy geny wesz północnoamerykańskich były mieszanką pochodzenia europejskiego i azjatyckiego, wszy środkowoamerykańskie były blisko spokrewnione z wszami azjatyckimi i prawdopodobnie przybyły tam wraz z pierwszymi ludźmi, którzy zaludnili kontynent amerykański.

Wesz ludzka

Pierwsi ludzie, którzy przybyli do obu Ameryk, wywodzą się z grupy mieszkańców północnej Syberii i Azji Wschodniej, którzy mogli również rozproszyć się do Mongolii, co może wyjaśniać podobieństwa genetyczne między Mongołami i rdzennymi Amerykanami.

Aby ustalić, kiedy wszy azjatyckie i europejskie miały ze sobą kontakt w obu Amerykach, naukowcy połączyli dane genetyczne z modelem, który uwzględniał dowody archeologiczne na temat wesz wydobytych z mumii i starożytnych grzebieni. Odkryli, że hybrydy północnoamerykańskie wyewoluowały po kilku falach migracji ludzi z Europy w ciągu ostatnich 100 lat, w tym podczas dwóch wojen światowych, ale nie byli w stanie wyciągnąć wniosków na temat wpływu wcześniejszej kolonizacji europejskiej. Nowa praca potwierdza, że ​​wczesna kolonizacja wesz pochodziła z Azji Wschodniej i że owady te wyewoluowały w wyniku “niedawnego przybycia do obu Ameryk”.