Wybuch Hunga Tonga był silniejszy od największej detonacji bomby jądrowej w historii świata! O jakiej bombie mowa?

Badania nad wybuchem wulkanu Hunga Tonga-Hunga Ha’apai ciągle przynoszą nowe zaskakujące dane na temat tej rekordowej eksplozji. Ostatnie doniesienia naukowców z Uniwersytetu w Sheffield porównują wybuch do największej detonacji bomby jądrowej w historii ludzkości. Okazuje się, że wulkan prześcignął swoją siłą nawet słynną Car-Bombę.

Wulkan Hunga Tonga-Hunga Ha’apai wybuchł 15 stycznia 2022 roku, powodując olbrzymie trzęsienie ziemi, fale tsunami, które dotarły nawet do Australii i Japonii, a także falę ciśnienia, która obiegła całą ziemię. Nawet instrumenty miernicze na Kasprowym Wierchu odnotowały chwilowy skok ciśnienia atmosferycznego tamtego dnia.

Czytaj też: Hiszpański polityk chce zbombardować wulkan na La Palmie, żeby zatrzymać lawę. To nie całkiem chybiony pomysł

Naukowcy z Uniwersytetu w Sheffield spróbowali na podstawie danych ze stacji pogodowych oraz mediów społecznościowych ocenić siłę wybuchu. Swoje wyniki opublikowali na łamach czasopisma naukowego Shock Waves.

Według ich szacunków erupcja wulkanu była równoważna eksplozji 61 megaton trotylu, co jest wartością większą nawet od słynnej Car-Bomby.

Model Car-Bomby na ekspozycji muzealnej / źródło: Wikimedia Commons, CCA-SA-3.0

Car-Bomba a Hunga Tonga-Hunga Ha’apai. Jest co porównywać?

Car-Bomba jest jak dotąd największą zdetonowaną bombą wodorową. Jej moc wynosiła 58 megaton. Zbudowana została w ZSRR, a jej detonacji dokonano 30 października 1961 roku nad terytorium Nowej Ziemi, w rosyjskiej części Arktyki.

Sama detonacja dokonała się 4 kilometry nad powierzchnią ziemi. Kula ognista dosięgnęła prawie lądu. Wybuch był odczuwalny nawet na Alasce, a można było go zobaczyć nawet z odległości 900 kilometrów. Fala sejsmiczna wywołana przez wybuch okrążyła Ziemię trzy razy. Grzyb atomowy miał aż 60 kilometrów wysokości.

Czytaj też: Młoda Ziemia została masowo zbombardowana. Uderzających w nią asteroid było 10 razy więcej, niż wcześniej sądzono

Jak dotąd człowiek nie zdetonował żadnej większej bomby niż Car-Bomba. Jej eksplozja była wyłącznie pokazem siły ZSRR i próbą odstraszenia USA. Z praktycznego punktu widzenia taka bomba jest nieużyteczna z uwagi na jej ogromną wagę wynoszącą aż 27 ton.