Historia wyścigów samochodowych

Ludzie od zawsze kochają prędkość. W starożytnym Rzymie, rozrywki tłumom dostarczały wyścigi rydwanów. W XVI-wiecznej Anglii, jeźdźcy rywalizowali na swoich wierzchowcach na pierwszym na świecie torze do wyścigów konnych. Naturalne jest więc, że wraz z nastaniem ery automobilizmu, pojawiła się potrzeba ścigania, tym razem wykorzystująca konie mechaniczne.

Pierwsze profesjonalne wyścigi samochodowe zorganizował James Gordon Bennett – magnat prasowy, w którego posiadaniu znajdowały się tak prestiżowe tytuły, jak "Herald Tribune" i "New York Herald". Pierwsze zawody, sygnowane jego nazwiskiem, odbyły się w roku 1900. Każdy kraj, który brał udział w rywalizacji, mógł wystawić do zawodów maksymalnie 3 auta. Rywalizacja toczyła się na dystansie między Paryżem a Lionem, a zwycięzcą pierwszego pucharu okazał się Fernand Charron - jeden z pionierów sportów motorowych.

To wydarzenie dało początek lawinie wyścigów. Cztery lata po inauguracyjnym wyścigu Bennetta, wystartował Puchar Vanderbilt, którego organizatorem był William Kissam Vanderbilt II. W 1906 roku, odbyło się pierwsze Grand Prix (nazwa została zaczerpnięta od wyścigów konnych), zorganizowane na torze Le Mans przez L'Automobile Club de France. Na nitce o długości aż 105 km rywalizowało 30 kierowców. Jako pierwszy, linię mety przekroczył Ferenc Szisz, jadący za kierownicą Renault. 

 

 

W 1924 roku powołano AIACR (Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus) – organizację, która odpowiadała za regulację zasad wyścigów z cyklu Grand Prix. 4 lata później zawieszono jej działalność, dając załogom całkowitą swobodę w kwestiach technicznych.

Pierwsze oficjalne Mistrzostwa Świata zorganizowano w 1925 roku. Cykl obejmował 4 wyścigi - Indianapolis 500, GP Europy, GP Francji i GP Włoch. Z czasem, dochodziły do tego kolejne imprezy. W 1934 roku, kalendarz wyścigowy obejmował aż 18 zawodów z cyklu Grand Prix.

Z biegiem lat, wyścigi samochodowe ewoluowały - maszyny stawały się coraz szybsze, a ich kierowcy - coraz odważniejsi. W latach 40., technologia była na tyle zaawansowana, że możliwe stało się tworzenie szybkich maszyn, przeznaczonych wyłącznie do ścigania. Najmocniejsze samochody zaczęły rywalizować w ramach najszybszej serii wyścigowej. Zgadza się, mowa o Formule 1. Inauguracyjny wyścig odbył się na angielskim torze Silverstone, 13 maja 1949 roku.

 

Rodzaje wyścigów samochodowych

Wyścigi samochodowe to wspaniały sport, który cechuje niezwykła różnorodność. Obecnie, najszybsi kierowcy świata mogą rywalizować w ramach najróżniejszych serii i pucharów. Wśród najpopularniejszych należy wymienić:

Formuły wyścigowe - ta seria obejmuje wyścigi bolidów, czyli jednomiejscowych samochodów wyścigowych z otwartym nadwoziem i odsłoniętymi kołami. Najbardziej znaną serią jest oczywiście niekwestionowana królowa motorsportów - Formuła 1, ale nie należy zapominać też o seriach takich jak Formuła 2, Formuła 3, Formuła 4 i IndyCar Series. Warto też wspomnieć o Formułach Marki, w których rywalizują wyłącznie pojazdy jednego producenta,

wyścigi samochodów turystycznych - w tej serii ścigają się samochody do złudzenia przypominają modele, które możemy spotkać na drogach, jednak w praktyce, nie mają z nimi nic wspólnego. Najsłynniejsze serie wyścigowe to WTCC, BTCC, DTM, STCC, V8 Supercars, Trans-Am Series. Do wyścigów samochodów turystycznych należy zaliczyć też puchary, w których startują maszyny N-grupowe, czyli samochody bazujące na seryjnych modelach, z niewielką ilością wyścigowych modyfikacji,

wyścigi samochodów sportowych - ta kategoria obejmuje maszyny klasy GT (budowane w oparciu o seryjne samochody) i prototypy, tworzone wyłącznie z myślą o wyścigach. Te drugie to maszyny z zamkniętym lub otwartym kokpitem i z zakrytymi kołami, o płaskiej konstrukcji nadwozia (w żargonie wyścigowym nazywane są "szufladami"). Prototypy i samochody GT rywalizują w ramach serii wyścigów długodystansowych (SportsCar Championship czy European Le Mans Series). Te drugie ścigają się też w dedykowanych zawodach (FIA GT1 World Chamionship, FIA GT3 European Championship czy FIA GT4 European Cup),

seria Stock Car - to najpopularniejsze wyścigi w Ameryce Północnej. Rywalizacja odbywa się na owalnych torach, po których ścigają się maszyny przypominające seryjne samochody. Największa organizacją, działającą w ramach wyścigów Stock Car, jest NASCAR, a najbardziej prestiżową serią wyścigową - Sprint Cup Series,

wyścigi górskie - to jedna z najbardziej ekstremalnych serii, balansująca na pograniczu rajdów i wyścigów samochodowych. Zawody organizowane są na zamkniętych drogach publicznych, przebiegających przez strome wzniesienia, a rywalizują w nich samochody turystyczne, sportowe i jednomiejscowe bolidy. Najbardziej znaną serią są Mistrzostwa Europy w Wyścigach Górskich, 

rallycross - to wyścigi rozgrywane na zamkniętym torze, charakteryzującym się mieszaną nawierzchnią. Na część nitki składa się asfalt, pozostały dystans to nawierzchnia szutrowa. Maszyny rallycrossowe przypominają nieco samochody rajdowe. Wśród najbardziej prestiżowych serii należy wymienić Mistrzostwa Świata w rallycrossie i Mistrzostwa Europy w rallycrossie. 

Za oddzielną kategorię sportów motorowych należy uznać rajdy samochodowe. W tym przypadku, formuła rywalizacji jest nieco inna. Kierowcy nie ścigają się ze sobą bezpośrednio. Ich zadaniem jest przejazd wyznaczonego odcinka w jak najkrótszym czasie. Najbardziej prestiżową serią rajdową jest WRC, czyli World Rally Championship.