Yaris Cross Hybrid: ekologiczna moc i oszczędność w jednym

Premierowa wersja Toyoty Yaris Cross oferowana była w złotym kolorze Warm Gold. Po niespełna czterech latach rynkowej obecności można stwierdzić, że taki odcień lakieru nie jest przypadkowy. Miejski, hybrydowy crossover jest prawdziwym złotym środkiem. Oferuje zwinność i oszczędność Yarisa w połączeniu z cechami SUV-a. Opcjonalny napęd na cztery koła, zwiększony prześwit i najnowsze technologie na pokładzie to kombinacja, która skutecznie przyciąga klientów do salonów. Niedawny lifting bestsellera zaowocował pożądanymi zmianami i uwypuklił zalety samochodu, który już od chwili premiery należy do ścisłej czołówki rankingów sprzedaży. Oto wszystko, co warto wiedzieć o Toyocie Yaris Cross Hybrid.
Yaris Cross Hybrid: ekologiczna moc i oszczędność w jednym

Hybryda Yaris Cross – jak działa napęd hybrydowy w nowej Toyocie

Hybrydowy napęd Toyoty Yaris Cross to absolutny fundament sukcesu kompaktowego modelu. Układ, który trafił pod maskę działa na tej samej zasadzie, co w innych modelach Toyoty. Japońska technologia jest modułowa i na tyle elastyczna, że można z powodzeniem zastosować ją w autach różnych segmentów – od miejskich hatchbacków po większe SUV-y. W efekcie Yaris Cross korzysta ze sprawdzonych podzespołów, które swoją niezawodność od lat potwierdzają na drogach całego świata. Yaris Cross Hybrid swoją oszczędność zawdzięcza wyjątkowemu dziedzictwu – już w latach 90. inżynierowie Toyoty dostrzegli, że konwencjonalne auta marnują energię kinetyczną i postanowili to zmienić – wszystko po to, by stworzyć napęd generujący mniej szkodliwych emisji i zużywający mniej paliwa. Hybryda odzyskuje energię podczas hamowania i wykorzystuje ją do ponownego przyspieszania lub jazdy z niską prędkością. Właśnie tak działa napęd Yarisa Cross – nie tylko pozwala oszczędzać paliwo, ale też wyróżnia się trwałością i bezawaryjnością.

Dowiedz się więcej >>> https://www.toyota.pl/nowe-samochody/yaris-cross

Lata pracy zaowocowały stworzeniem najnowszej generacji hybrydy, w której poszczególne podzespoły pracują jak w zegarku. Sercem układu pozostaje silnik benzynowy, który współpracuje z jednostką elektryczną, akumulatorem oraz przekładnią e-CVT. Toyota od lat stawia na wolnossące silniki benzynowe, niezawodne komponenty elektryczne i wydajne baterie, które błyskawicznie magazynują i oddają energię. Zastosowana w praktyce koncepcja już w pierwszych Priusach imponowała niskim spalaniem, a dziś daje wymierne korzyści także w Yarisie Cross.

Do dyspozycji kierowcy jest także tryb EV, który można manualnie włączyć podczas jazdy z niewielką prędkością. Dzięki temu samochód porusza się wyłącznie na prądzie – cicho i bezemisyjnie. Gdy kierowca potrzebuje więcej mocy lub jedzie szybciej, do gry automatycznie wkracza silnik spalinowy. A co z ładowaniem baterii? To również dzieje się samoczynnie, a nad wszystkim czuwa komputer zarządzany przez oprogramowanie.

Nowoczesny napęd hybrydowy Yaris Cross – połączenie mocy i oszczędności

Nie bez powodu „hybryda” to pierwsze skojarzenie z marką Toyota. Toyota Yaris Cross Hybrid dowodzi tego wyjątkowo niskim spalaniem i symbolicznym poziomem emisji CO2. Jazda takim samochodem jest nie tylko przyjazna dla portfela, ale i dla środowiska. Hybrydowy crossover to połączenie oszczędności i ekologii.

Ile paliwa zużywa Toyota Yaris Cross? Średnie spalanie określane przez producenta wynosi 4,4-5,0 l/100 km. Emisja CO2 to zaledwie 100 g/km. Realne wyniki osiągane w drogowych warunkach mogą się różnić, ale w przypadku hybrydowego napędu bez trudu możemy nawet obniżyć spalanie względem katalogowego. Jest to możliwe głównie podczas spokojnej jazdy po mieście. W warunkach autostradowych, średnie zużycie będzie zbliżone do tego, które podaje producent.

W praktyce, oznacza to, że Toyota Yaris Cross jest szczególnie przyjazna dla środowiska – niewielki akumulator wystarcza, by średnie spalanie paliwa obniżyć do symbolicznych poziomów. Oprócz zmniejszonej emisji dwutlenku węgla, korzyścią jest mniej generowanych pyłów (za sprawą hamowania rekuperacyjnego, które oszczędza układ hamulcowy) i mniejsze emisje szkodliwych związków, takich jak tlenki azotu.

Toyota Yaris Cross – moc hybrydy i komfort crossovera

Obecnie w ofercie dostępne są 4 warianty silnikowe. Toyota Yaris Cross daje wybór – 116 KM czy 130 KM? Przedni napęd czy AWD-i? Niezależnie od konfiguracji, sercem układu pozostaje nowoczesny, trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra, wspierany przez technologię Hybrid Dynamic Force. A wszystko to spięte automatyczną skrzynią e-CVT, która jest nieodłącznym elementem hybrydowej filozofii Toyoty.

Podstawowy wariant 116 KM z napędem na przednią oś to prawdziwy mistrz oszczędności. Wspomniany już wynik spalania na poziomie 4,4 l/100 km daje miejski zasięg przekraczający 800 km. W trasie, hybrydowy Yaris Cross dorównuje z kolei ekonomicznym dieslom, ale bez ich skomplikowanego i kosztownego osprzętu. Nie ma tu turbosprężarki, zaworu EGR ani filtra cząstek stałych – mniej części, mniej problemów. Toyota Yaris Cross AWD doskonale sprawdzi się również z dala od asfaltu, a dodatkowy elektryczny silnik na tylnej osi pomaga sprawnie ruszać z miejsca na śliskiej nawierzchni.

Wersja 130 KM przyspiesza do setki w 10,7 sekundy, a wyostrzona reakcja na gaz i świetna elastyczność to przepis na pewne wyprzedzanie. A co ze spalaniem? Różnica względem 116 KM to raptem 0,1 l/100 km. „Kurs wymiany” mocy do spalania jest więc bardzo korzystny. Także w tej wersji dostępny jest napęd AWD-i.

W każdym wariancie, korzyści z zastosowania hybrydowego układu są wymierne. W porównaniu do klasycznych jednostek benzynowych, zelektryfikowany system Toyoty jest cichszy, bardziej dynamiczny i zużywa zdecydowanie mniej paliwa.

Hybryda Yaris Cross – oszczędność paliwa i ekologia

Jazda nawet przez 3/4 czasu na prądzie owocuje niskim spalaniem. Jak wygląda jednak kwestia kosztów eksploatacji? Czy hybrydowy samochód jest droższy w serwisowaniu? Dobra wiadomość jest taka, że wydatki w serwisie również mogą być niższe niż w przypadku konwencjonalnie napędzanego samochodu. Chodzi przede wszystkim o znacznie wolniej poddający się zużyciu układ hamulcowy hybrydowego auta.

Podstawowe czynności serwisowe w przypadku Toyoty Yaris Cross Hybrid nie różnią się od tych, które dotyczą tradycyjnej, spalinowej wersji. Podczas rutynowego przeglądu, serwisanci sprawdzają oczywiście kondycję podzespołów układu hybrydowego, a przede wszystkim kontrolują stan baterii. Dzięki takiej corocznej weryfikacji, napęd crossovera Toyoty może być objęty standardową, 5-letnią gwarancją. Po upływie tej ochrony, wystarczy co roku odwiedzić ASO Toyoty, by zyskać kolejny rok gwarancji – aż do 10 lat lub 185 000 km.

Długowieczne podzespoły i trwała bateria to kolejna korzyść dla środowiska. Obok wspomnianej już niskiej emisji dwutlenku węgla, pracujące przez lata akumulatory pomagają zneutralizować wpływ na środowisko i przysługują się zmniejszeniu ilości odpadów. Podobną zaletę ma także zmniejszone zużycie elementów układu hamulcowego.

Komfort i dynamika hybrydowej Yaris Cross

Jak na wszędobylskiego, kompaktowego crossovera przystało, nowa Toyota Yaris Cross znakomicie sprawdza się w gąszczu ulic, na ciasnych parkingach, w zaułkach oraz bulwarach. Pełna wigoru hybryda pod maską ułatwia wyprzedzanie, włączanie się do ruchu czy zmiany pasa, bo moment obrotowy silnika elektrycznego dostępny jest natychmiastowo. Zwrotność godna samochodu segmentu A (promień skrętu to zaledwie 5,3 m) do spółki z kamerą cofania i czujnikami ułatwia z kolei parkowanie.

O hybrydzie nowej generacji mówi się, że jest bardziej elektryczna niż spalinowa. W mieście najłatwiej dowieść słuszności tego stwierdzenia – pierwsze skrzypce gra tu silnik elektryczny i warto dodać – jest to niemal bezgłośny występ. Popis oszczędności w korkach nie wyklucza się tu z komfortem jazdy w przeróżnych warunkach. Ponownie – warto wspomnieć o walorach Toyoty Yaris Cross AWD-i, w której napęd na tylną oś dodaje pewności nawet wtedy, gdy kostkę brukową pokryje gołoledź. Warto przy tym jedynie pamiętać, że samochody z napędem na cztery koła przyspieszają szybciej, ale hamują tak, jak te „zwyczajne”!

W przypadku Toyoty Yaris Cross po liftingu, inżynierowie skupili się na poprawie wyciszenia. Teraz samochód jest cichszy zarówno na autostradzie, jak i na nierównych, miejskich ulicach. Praca układu jezdnego jest miękka, a komfort przypomina raczej o klasie większy samochód. Sprężystość zawieszenia została dostrojona tak, by kierowcy i pasażerom proponować udany kompromis.

Yaris Cross Hybrid w mieście i poza nim – wszechstronność w każdym terenie

Podsumowując, Toyota Yaris Cross to samochód tak wszechstronny, że z powodzeniem może służyć za główne i jedyne auto w rodzinie. Oszczędna hybryda pod maską nie nadwyręży domowego budżetu, nowoczesne technologie umilają podróżowanie, a wymiary wnętrza pomogą spakować się na wakacyjny wyjazd. Japoński crossover dba również o bezpieczeństwo, a cały arsenał systemów wsparcia kierowcy czuwa nad tym, by do celu docierać bez przeszkód. O korzyściach wynikających z zastosowania hybrydy powiedzieliśmy już chyba wszystko – cicha jazda, duży zasięg, mniejsze wydatki na paliwo i zdecydowanie niższy poziom emisji. Taki komplet zalet w jednym samochodzie to prawdziwy ewenement. Nic dziwnego, że Yaris Cross rok po roku deklasuje konkurencję w swoim segmencie.

Lokowanie produktu: Toyota