Przyszłość jest dziś i dotarła właśnie do miejskich crossoverów segmentu C. Najlepszym tego przykładem jest nowa Kia XCeed, która swoją polską premierę miała we wrześniu tego roku.  To auto, którego Kia tak naprawdę nie miała w planach. Szybko okazało się, że model będącym połączeniem zalet SUV-ów i aut kompaktowych idealnie wpasuje się w niszę na rynku.  W efekcie powstał tzw. CUV (od Crossover Utility Vehicle), który jest przestronny jak SUV, ale bardziej dynamiczny. Mamy więc podwyższoną pozycję za kierownicą, pojemne wnętrze, 426-litrowy bagażnik, porównywalne do tych w SUV-ach, a jednocześnie bardziej kompaktowe rozmiary nadwozia,  niższą masę własną i niżej położony środek ciężkości  a przez to bardziej dynamiczne właściwości jezdne.

Nowa Kia XCeed jest oferowana w 3 wersjach wyposażenia, z 4 silnikami i 12 kolorami nadwozia do wyboru.  To, co dodatkowo wyróżnia ją  na tle innych aut tego segmentu, to  poziom zaawansowania technologicznego na pokładzie.  XCeed jest wręcz naszpikowany nowoczesnymi rozwiązaniami. Mamy tu systemy asystujące, które w wielu innych kompaktowych modelach dostępne są za dodatkową opłatą. Pakiet udogodnień obejmuje zarówno systemy multimedialne, łączności ze światem zewnętrznym, jak i systemy bezpieczeństwa. Systemy asystujące zapewniają mniej stresującą i wygodniejszą jazdę, a ich obsługa jest intuicyjna. Wszystko to czyni koreańską nowość prawdopodobnie jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów kompaktowych na polskim rynku. 

Co znalazło się na pokładzie? Już w podstawowej wersji M mamy system autonomicznego hamowania w ruchu miejskim i pozamiejskim, który inteligentnie reaguje m.in. na pojawiających się na drodze pieszych. Asystent utrzymania pasa ruchu nie tylko sygnalizuje, gdy auto przekracza linie, ale też koryguje i utrzymuje właściwy tor ruchu (sprawdziliśmy to na chorwackich serpentynach!). Przekłada się to w dużym stopniu na bezpieczeństwo jazdy nową Kią, bo jak pokazują analizy organizacji GIDAS, funkcja asystenta pasa ruchu pozwala zapobiec nawet 28 proc. wypadków spowodowanych mimowolnym opuszczeniem pasa.

Nowy XCeed wyposażony jest również w system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy.  Specjalistyczny czujnik kąta skrętu rejestruje, czy kierowca nie dokonuje gwałtownych manewrów, analizuje precyzję ruchów, czas jazdy i porę dnia.

W standardzie znajdziemy też czujniki parkowania i kamerę cofania z dynamicznymi liniami, które sugerują bezpieczne ruchy kierownicą, co znacząco ułatwia parkowanie. Światła mijania, drogowe oraz do jazdy dziennej wykonane zostały w technologii LED, a dotykowy 8-calowy ekran systemu multimedialny jest kompatybilny z urządzeniami mobilnymi (obsługuje aplikacje Android Auto i Apple Car Play). Do tego, znajduje się na jednej wysokości z cyfrowymi zegarami, przyciskami i pokrętłami do sterowania głośnością, ogrzewaniem i wentylacją, dzięki czemu wszystko można kontrolować niemal bez odrywania wzroku od drogi.

Do wyboru są jeszcze dwie wersje wyposażenia. W wersji L dostaniemy m.in. automatyczną klimatyzację dwustrefową i elektryczną regulację podparcia lędźwiowego, czujnik deszczu, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne i przyciemniane szyby z tyłu. Wersja XL to już system automatycznego parkowania, elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią, automatyczne otwieranie i zamykanie pokrywy bagażnika, nagłośnienie JBL i indukcyjna ładowarka do telefonu.

Co znajdziemy pod maską? Do wyboru mamy trzy turbodoładowane silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem (T-GDI). Trzycylindrowa jednostka napędowa T-GDI o pojemności 1,0 litra osiąga maksymalną moc 120 KM i generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 172 Nm. Czterocylindrowy silnik T-GDI o pojemności 1,4 litra dysponuje maksymalną mocą o wartości 140 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 242 Nm. Dostępny jest również silnik T-GDI o pojemności 1,6 litra i mocy 204 KM. Z tym silnikiem i 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową XCeed przyspiesza do 100 km/h w 7,5 s.  Kia XCeed jest również oferowana z 1.6-litrowym silnikiem Smartstream o mocy 136 KM – najoszczędniejszym i najczystszym silnikiem wysokoprężnym kiedykolwiek produkowanym przez markę Kia.

Nowa Kia Xceed stanowi ciekawą alternatywę dla typowych samochodów typu SUV. Od swoich wysokich rywali wyróżnia ją bardziej atletyczna sylwetka i dynamiczne możliwości jezdne. Na tle aut ze swojej półki cenowej wypada bardzo korzystnie - oferuje nowoczesne rozwiązania, które wymagają zazwyczaj dodatkowej opłaty. To przede wszystkim wygodne i bezpieczne auto, które potrafi zaskoczyć charakterem. Sprzedaż XCeeda w Polsce rozpoczęła się w połowie września. Zapowiada się dobry rok dla koreańskiego crossovera.