Nowe żaby drzewne odkryte. Wyglądają nietypowo, ale nie to jest w nich najdziwniejsze

Naukowcy odkryli nieznane wcześniej żaby drzewne, które mają nietypowy sposób na ukrycie się przed drapieżnikami: kamuflaż imitujący ptasie odchody. Zidentyfikowano pięć nowych gatunków zamieszkujących Góry Centralne na Nowej Gwinei, ale to prawdopodobnie jeszcze nie koniec.
Żaba – zdjęcie poglądowe /Fot. Freepik

Naukowcy z South Australian Museum, Queensland Museum i Griffith University połączyli siły, by namierzyć nieznane wcześniej żaby drzewne zamieszkujące wilgotne obszary leśne Gór Centralnych na Nowej Gwinei. Zidentyfikowano pięć nowych gatunków z rodzaju Litoria: Litoria daraiensis, Litoria gracilis, Litoria haematogaster, Litoria lisae i Litoria naispela. Opisano je w czasopiśmie Zootaxa.

Czytaj też: Żaby, które dosłownie potrafią “zniknąć”. Nie uwierzycie, jak to robią

Dr Paul Oliver Z Queensland Museum mówi:

Nowa Gwinea ma najbardziej zróżnicowaną wyspiarską faunę żab na świecie, a tempo odkrywania i opisywania gatunków gwałtownie wzrosło w ciągu ostatnich dwóch dekad.

Takie żaby tylko w Melanezji

Nowo odkryte żaby należą do podrodziny płazów bezogonowych Pelodryadinae, drugiej najbardziej zróżnicowanej na wyspie, ale ich taksonomia, relacje, a także ekologia pozostają słabo udokumentowane. Biolodzy niewiele o nich wiedzą, więc każdy nowo odkryty gatunek jest na wagę złota.

Litoria naispela /Fot. Steve Richards
Litoria lisae /Fot. Steve Richards

Dr Paul Oliver dodaje:

Kijanki jednego nowego gatunku – Litoria naispela – żyją w wodzie zbieranej w dziuplach, co nie zostało wcześniej udokumentowane u żab z Nowej Gwinei. Z kolei Litoria naispela ma osobniki, których kolor i wzór bardzo przypomina ptasie odchody – uważamy, że jest to rodzaj mimikry.

Jak na ironię, epitet gatunkowy Litoria naispela pochodzi od melanezyjskiego słowa oznaczającego “ładny” lub “piękny”. Z kolei Litoria lisae została nazwana na cześć żony jednego z odkrywców, Lisy Capon. Litoria daraiensis występuje tylko w jednym miejscu na płaskowyżu Darai, podobnie jak Litoria haematogaster, nazwana tak ze względu na jaskrawoczerwone powierzchnie tylno-brzuszne. Litoria gracilis została nazwana pochlebnie od łacińskiego terminu oznaczającego “pełna wdzięku”.

Litoria daraiensis /Fot. Steve Richards
Litoria haematogaster /Fot. Steve Richards
Litoria gracilis /Fot. Steve Richards

Justine van Mourik, dyrektor South Australian Museum, mówi:

Populacje płazów na całym świecie spadają. Dzięki ważnej pracy naszych taksonomów nadal odkrywamy gatunki, poznajemy istotną rolę, jaką odgrywają w naszych środowiskach naturalnych i lepiej rozumiemy, w jaki sposób możemy chronić te niesamowite gatunki teraz i w przyszłości.

Nowa Gwinea leży w Melanezji, regionie Oceanii. Badania z 2022 r. wykazały, że Melanezja ma najbardziej zróżnicowaną wyspiarską faunę płazów na świecie, z ponad 7 proc. uznanych światowych gatunków żab na mniej niż 0,7 procentach powierzchni lądowej świata i ponad 97 proc. gatunków endemicznych. Naukowcy są pewni, że jeszcze wiele gatunków z rodzaju Litoria jeszcze czeka na odkrycie.