Klucz został skonstruowany na bazie istniejących już systemów, między innymi systemu antywłamaniowego SecuriLock. Aby wyposażyć zwykły klucz z chipem w nowe właściwości, inżynierowie Forda dokonali zmian w oprogramowaniu w systemie elektronicznym samochodu. MyKey jest programowany przez rodziców, którzy udostępniają samochód początkującemu kierowcy. Gdy tylko klucz zostanie włożony do stacyjki, system elektroniczny odczytuje kod i aktywizuje w samochodzie szereg rodzicielskich ograniczeń.

          Wystarczy, że nastolatek nie zapnie pasów, a w samochodzie rozlegnie się nieprzyjemny sygnał, który ucichnie po naprawieniu błędu przez kierowcę i wszystkich jego pasażerów. Dla porównania – w amerykańskich modelach Forda system przypominający o zapięciu pasów emituje 6-sekundowy dźwięk raz na minutę, a po pięciu minutach milknie. W zaprogramowanym samochodzie z MyKey dźwięk ten nie zostanie przerwany, dopóki wszyscy nie zapną pasów. Do tego momentu bezskuteczną będzie również próba włączenia radia. MyKey będzie czuwał także nad tym, żeby radio nie grało głośniej, niż 44% jego maksymalnych możliwości, a tym samym żeby nie dekoncentrowało kierowcy podczas jazdy.

          Rodzice, którzy przekazali dziecku samochód wyposazony w system MyKey, nie muszą sie również martwić o to, że ich pociecha pojedzie z prędkością większą, niż uważają to za stosowne. Maksymalna prędkość takiego samochodu jest ograniczona do 80 mil na godzinę (129 km/h), a ponadto po przekroczeniu progu prędkości ustawionego przez rodziców rozlegnie się sygnał ostrzegawczy. Ma to na celu nie tylko zmniejszenie ryzyka wypadku, lecz również ograniczenie zużycia paliwa.

          Żeby nieprzewidujący młody kierowca nie zapomniał zatankować swojego pojazdu, czujnik poziomu paliwa włączy się już wtedy, gdy benzyny zostanie na przejechanie 75 mil (121 km).  
MyKey uniemożliwia również wyłączenie systemu wspomagającego parkowanie, a także systemu wspomagania kierownicy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Już w 2010 roku MyKey będzie standardowym wyposażeniem modelu Ford Focus coupe. System będzie się stopniowo pojawiał w kolejnych samochodach amerykańskiej firmy, sprzedawanych pod markami Ford, Lincoln i Mercury. JSL

źródło: media.ford.com